«How the Other Half Lives» heter amerikanske Jacob Riis sin klassiske dokumentarbok fra New York-slummen på 1880-tallet. Et par tiår senere fikk Norge sin egen versjon, fanget gjennom Narve Skarpmoens objektiver.
- Fotohistorien bygger gjerne på internasjonale eksempler, men vi har selvsagt vært gjennom de samme utviklingstrinnene her i landet også. Som historiske fortellinger er disse fotografiene dessuten mer aktuelle for et norsk publikum, sier redaktør Jonas Ekeberg.
Som sosialfotograf i et Oslo preget av nedgangstider og bolignød viste Skarpmoen en pågående vilje til å fange fattigdommens vesen gjennom objektivet. Bildeseriene er direkte og effektive, men avslører likevel fotografens åpenbare sympati for mennesker som levde under uverdige forhold - slik svært mange gjorde i Oslo rundt 1910.
Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cirka 1854: Tidsmaskinen |
1889: Billedkunstneren |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1958: Fæst på Folkets hus |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong |
1976-1988: Norge, mitt Norge |
2003: Historiens slutt |