I USA er en snøreløs mokasin mest kjent som en weejun, en omskriving av «Norwegian».
Historien er som følger: På 1930-tallet så en ansatt hos den amerikanske skoprodusenten G. H. Bass Aurlandskoen på en resort i Miami, der mange rikfolk var på den tiden. Med seg hjem til østkysten tok han den norske mokasinen skapt av aurlendingen Nils G. Tveranger (1874–1953).
Fakta: Aurlandskoen
Skapt av Nils G. Tveranger fra Aurland i Sogn og Fjordane på begynnelsen av 1900-tallet.
Kommer i oppgradert versjon i midten av april 2019.
Produseres av Flåm as
Pris: Cirka 4000 kroner.
Tveranger hadde arbeidet med ulike utgaver av skoen siden slutten av 1800-tallet, inspirert av lokale fiskersko på Vestlandet – og indianersko – som han hadde sett under et opphold som skomakerlærling i Boston.
Brit pop
Det er denne arven skoens eier og forvalter Flåm as nå skal forsøke å selge gjennom en ny sko og en ny identitet.
Den nye Aurlandskoen har fått ny overdel, ny såle – og ny og stivere pris, rundt 4000 kroner. På et tidspunkt fantes det over ti fabrikker som produserte skoen i Aurland i Sogn og Fjordane, og den nye varianten produseres ved den eneste gjenværende av de opprinnelige fabrikkene innerst i Aurlandsfjorden.
– Som et ledd i å oppgradere skoen er alt blitt forbedret. Den fremstår nå mer lik det opprinnelige produktet, som det ble produsert 100.000 par av tidlig på 1900-tallet, sier Kyrre Fredriksen i Flåm as.
Hjelp er mottatt i britenes skoby nummer én, Northampton. En ny såle er konstruert i Italia. Kvaliteten på skinnet er oppjustert.
–Vi kan ikke si annet enn at det er en ganske fin opplevelse å se erfarne briter og italienere smelte av beundring det øyeblikket de får vite hva Aurland representerer av skohistorie og betydning.
Comeback
Samtidig synes penny loaferen å være tilbake i motebildet. Den yngre, hippe garde foretrekker å kombinere den med hvite tennissokker og opprullede jeans. Preppyfolket, som for evig er forbundet til skoen, bruker den helst uten sokker.
– Vi går inn i de landene med dypest historie når det gjelder handmade-produksjon: England, Frankrike, Italia, USA og Japan, utenom hjemmemarkedet Skandinavia. Tradisjonelt finner man i disses markedene størst evne og vilje til å betale for kvalitet og hva som gir varemerket verdi, sier Fredriksen.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.