Han er blitt kalt «kongen av det kroppsnære», Azzedine Alaïa, som gikk bort i november i fjor, 82 år gammel. Den tunisiske moteskaperen hadde en egen evne til å forvandle stofflengder til feminine, sensuelle og kraftfulle kreasjoner.
Fakta: Azzedine Alaïa
Født i Tunis i Tunisia.
Grunnla og drev motehuset Alaïa i nesten 50 år i Paris.
Utstillingen «Azzedine Alaïa: The Couturier» på The Design Museum i London står til 7. oktober 2018.
I 1957 kom Alaïa til Paris for å arbeide for store navn i fransk mote – Christian Dior, Thierry Mugler og Guy Laroche. På starten av 1970-tallet tok han steget ut fra de andres atelier og inn i sitt eget, der han skapte klær på bestilling. I 1980 presenterte han sin første ready to wear-kolleksjon med enorm suksess.
Ukonvensjonell
Nå, få måneder etter hans bortgang, har The Design Museum i London valgt å ære den spektakulære moteskaperen med en gigantisk utstilling. Planleggingen var i gang før designeren døde.
– Det var rett og slett tankeoverføring. Jeg henvendte meg til Azzedine Alaïa via en felles bekjent, uten at jeg var klar over at moteskaperen selv hadde besøkt museet og elsket det, forteller direktør Alice Black til D2.
Alaïa bidro selv i arbeidet med kurateringen, og har avslørt en rekke til nå ukjente historier fra sitt fargerike liv, preget av celebritetsvenner og en rampete motstand mot normer. Blant annet nektet han å vise frem kolleksjoner annet enn når han var meget fornøyd. Da han i fjor sommer sjokkerte alle ved å presentere en couture-kolleksjon, var det seks år siden klærne hans hadde figurert på en catwalk.
– Samtidig som han hadde en høy aktelse blant sine likemenn i moteverdenen, jobbet han etter sin helt egen timeplan, og satte kreativ frihet høyere enn alt annet. Han var selvsikker, men aldri frekk. Snill, men aldri kjedelig.
Sterke klær
Selv skal Azzedine Alaïa ha uttalt: «Jeg er helt besatt av å gjøre kvinner vakre. Når du kreerer med det i bakhodet, kan ikke tingene du lager gå av moten». Black mener hans design er like relevant nå som den var på begynnelse av 1970-tallet.
– Alaïa satte kvinner ekstremt høyt. Hans evne til å designe nydelige, sterke klær til feminine former, hans følelse av frihet og selvtillit, og den innovative tankegangen resonnerer ikke bare med vårt museum, men det moderne etos, konkluderer hun.
* (Vilkår)