Munchmuseet har endelig åpnet dørene for publikum: 13 plan med både samtidskunst, faste utstillinger – og mat og drikke. Da er kanskje ikke uniformene til de ansatte det første man legger merke til?
– Det har vært viktig at klærne er gjenkjennelige, utstråler kunnskap og skaper tillit. Vi har laget en uniform som innbyr til åpenhet og dialog med de besøkende, sier Linn Langehaug Christoffersen (41), daglig leder i det oslobaserte motemerket Fall Winter Spring Summer (FWSS).
De seneste to årene har de jobbet med å lage en uniform som skal hjelpe de ansatte å hanskes med hverdagen på det nye Munchmuseet. Inspirasjonen har de hentet fra klassiske arbeidsklær.
– Det har fungert som en referanse til det praktiske som må til for å lage kunst. Workwear er holdbart og skal tåle hard bruk, det samme gjelder for arbeidsuniformen til Munch, sier Christoffersen.
Universell utforming
Uniformen skal bæres av ansatte dag etter dag, være funksjonell og praktisk, og være av en kvalitet som tåler hyppig bruk, forteller Christoffersen.
En arbeidsdag på Munch byr på ulike arbeidsoppgaver og utfordringer – fra salg av billetter til kunstformidling, men selve hovedoppgaven er å gi publikum en god opplevelse.
– Antrekkene skal være en forlengelse av museets identitet og profil, sier Gitte Skilbred (49), avdelingsdirektør for kommunikasjon og marked på Munch.
Fakta: Fall Winter Spring Summer (FWSS)
Norsk motemerke, etablert i 2012
Har utformet arbeidsuniformene til de ansatte ved nye Munchmuseet. Vant anbudet i konkurranse med fem andre aktører.
Museums-merch
Siden oppstarten i 2012 har FWSS hatt et ønske om å drive bærekraftig. Kolleksjonen, som er laget av økologisk bomull og ull, består av bukse, blazer, vest, t-skjorte og en langermet trøye.
Plaggene vil først være å finne på de ansatte på Munchmuseet, men i løpet av våren 2022 vil noen av produktene også selges i museumsbutikken og på nett.
Kunst har vært til stor inspirasjon for designene til FWSS i arbeidet med kolleksjonen, og samarbeidet passer derfor som hånd i hanske, ifølge Christoffersen:
– Munch er et sted som samler kunst- og kulturinteresserte, både osloborgere og tilreisende, og mange har et øye for design og mote.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.