Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Godt skodd

Tekst
«Robin Hood-hipsteren». Toms-sjef, forfatter, foredragsholder og filantrop Blake Mycoskie er blitt hele USAs «good guy», men synes iblant det kan være vanskelig å leve opp til sitt rykte. Foto: Toms

«Robin Hood-hipsteren». Toms-sjef, forfatter, foredragsholder og filantrop Blake Mycoskie er blitt hele USAs «good guy», men synes iblant det kan være vanskelig å leve opp til sitt rykte. Foto: Toms

Selv om Toms-gründer Blake Mycoskie er god for over to milliarder kroner og holder foredrag for 300­0 bedriftsledere, skal det fortsatt en begravelse til før du får se ham i dress.

Fakta:

Toms
Selskap som designer og selger sko, solbriller, kaffe og vesker. Base i California.
Grunnlagt i 2006 av teksaneren Blake Mycoskie, entreprenør, filantrop, forfatter, foredrags­holder og «Chief Shoe Giver».
Driver ut fra en én-for-én-modell, og gir bort et produkt eller tjeneste til mennesker i fattige land for hver solgte vare.
Nett: toms.com

Han har kysset kona og sønnen og er på vei sørover fra hjemmet i Los Angeles til San Diego, der den årlige tredagerscampen for hans rundt 500 ansatte skal finne sted. Intervjuet har han måttet utsette to ganger («Det er så vanskelig å holde seg til avtaler som nybakt pappa»), noe han bruker de første fem minuttene på å beklage («Jeg vet at det må ha vært frustrerende for deg, men jeg vil at du skal vite at din frustrasjon kommer til å forhindre at andre journalister vil føle den samme frustrasjonen i fremtiden»), så i dag har han tatt med seg sin assistent for å huske å ringe.

Toms-gründer Blake Mycoskie er en travel mann. Han er ikke lenger bare «Chief Shoe Giver», slik det står på visittkortet hans. 39-åringen er også forfatter, foredragsholder, milliardær, celebritet og en av USAs «good guys». Det er ikke bare enkelt.

– Toms har definitivt forandret livet mitt, men det å bli en offentlig person for å drive med filantropi har satt terskelen høyt. Nå forventer folk at alle valgene jeg tar i livet mitt må være like gode, og noen ganger kan det føles som et overveldende press. Det er slitsomt, for jeg er jo ikke perfekt, sier Mycoskie.

– Men jeg er nødt til å ha en annen mentalitet nå, enn da jeg bare var en fyr som bodde på en båt.

 

Skodd for livet

Den er med årene blitt verdenskjent, historien om realitydeltageren som ville redde verden. Om Texas-gutten som knepent tapte kampen om førsteplassen i «The Amazing Race» fordi han ikke ville stoppe og spørre om veien, og som fire år senere dro tilbake til Argentina og oppdaget de komfortable tøyskoene alpargatas, som han bestemte seg for å produsere for det nordamerikanske markedet.

Om den unge entreprenøren som ville sørge for at skosalget kom fattige argentinske barn til gode, ved å gi bort ett skopar for hvert han solgte. 250 par sko ble produsert på fabrikken i Argentina. Etter et halvt år hadde han solgt 10.000. Ni år senere har Toms gitt nye sko til 35 millioner barn verden over.

Selskapet har utvidet til solbriller, kaffe og nå vesker, alt med ulike variasjoner over én-for-én-modellen: Solbrillesalget finansierer briller og synsoperasjoner, vestlige menneskers kaffetørst gir folk i u-land rent vann, og den dårlige samvittigheten for å kjøpe en ny veske kan nå døyves med tanken på at en fattig gravid kvinne kan få en mindre risikofylt fødsel som takk for kjøpet.

– Det har vært en «crazy ride», oppsummerer Blake Mycoskie passende mens han suser langs motorveien på den amerikanske vestkysten.

– Vi har aldri engang trengt å markedsføre Toms – vi har bare delt historien bak. Kundene våre har i sin tur delt den med venner og kjente, og slik har det fortsatt. Det har i det hele tatt vært en veldig organisk tilnærming til å gjøre en merkevare kjent.

Dette er hva han prøver å formidle når han snakker foran 3000 bedriftsledere på World Business Forum i New York eller for studenter som etter foredragene skriver på Facebook at «de har fått livet sitt forandret for alltid», eller da han skrev boken «Start Something That Matters», som ble en New York Times-bestselger: At å gi ikke bare føles bra – det er bra for forretningene også.

– For det første blir kundene dine også markedsførerne dine, for det andre tiltrekker du deg utrolig dyktige folk når du har en misjon, og for det tredje får du en haug med velvillige partnere i andre selskaper. Det er tre svært håndfaste måter å sikre deg suksess på.

 

Én-for-én-modellen. Det begynte med sko, fortsatte med solbriller og kaffe, og tidligere i år ble Toms første veskekolleksjon lansert. For hver solgte vare, gir selskapet bort et produkt eller en tjeneste til fattige mennesker i u-land. <font color=

Én-for-én-modellen. Det begynte med sko, fortsatte med solbriller og kaffe, og tidligere i år ble Toms første veskekolleksjon lansert. For hver solgte vare, gir selskapet bort et produkt eller en tjeneste til fattige mennesker i u-land. <font color="#b9b1b1">Foto: John Duarte</font>

 

Legitimerer godhet

Da den amerikanske investeringsbanken Bain i august ifjor kjøpte 50 prosent av Toms, kalte Mycoskie det «sin stolteste dag siden han startet selskapet». Det var ikke bare fordi selskapet ble verdsatt til 600 millioner dollar, noe som gjorde ham selv god for over to milliarder kroner.

– Mange hadde sett på Toms som en sjarmerende bedrift og rost oss for det vi gjorde, uten å ha troen på at dette kunne fungere i det «virkelige» forretningslivet. At Bain ønsket å bli med som partner og godtok en 50/50-deling uten å forandre driften av selskapet overhodet, viser og legitimerer at du kan tjene penger og gjøre noe bra samtidig, sier han.

– Budskapet ble hørt i sosialt entreprenørskapkretser verden rundt, og det inspirerte flere til å gjøre noe lignende.

Mycoskie merket det under årets Super Bowl, sier han, der «det nesten ble kjedelig, siden nesten hver eneste reklamefilm viste en eller annen forbindelse med et veldedig formål i stedet for et produkt». Han synes imidlertid ikke det er noe galt med filantropi som har profitt som mål.

– Så lenge det å gi bort midler blir gjort på en autentisk og ordentlig måte, ser jeg ingen problemer med å bruke det som en forretningsstrategi. Mange flere gode ting kommer til å skje i verden hvis folk gjør dette i stedet for å bruke millioner av dollar på reklame vi ikke trenger, sier Mycoskie.

– Det gjør meg stolt at Toms har bidratt til å endre ting. Utfordringen vår nå er at det er så mange andre selskaper som har begynt å gjøre nytte for seg, at det er vanskeligere for oss å skille oss ut. Vi må fortsette å være innovative, sånn at vi holder på folks oppmerksomhet.

 

Fakta:

Blake Mycoskies tips til gründere
– Det høres kanskje grunnleggende ut, men det viktigste er å la noe du brenner for være grunnen til at du starter et selskap. Mange mennesker velger entreprenørskap på samme måte som andre velger å bli lege eller advokat, noe jeg tror er en stor feil. De største og viktigste selskapene i verden i dag startet ikke bare for å starte, men for å forandre noe eller løse et problem. Jeg grunnla ikke Toms for å drive business, jeg startet selskapet for å skaffe 200 barn i Argentina nye sko. Og så ble det en bedrift ut av det.

Backpacker-milliardæren

Det er sånt man har en utviklingsavdeling for, eller en «giving department», som det heter på Toms-språket. I tillegg til å ha ansvaret for alt selskapet gir bort, leter de ansatte etter ting det kan være behov for i fattige land verden over, og kommer så med forslag til hvordan man kan lage produkter som samsvarer med disse behovene.

Da flere butikker foreslo at Toms burde begynne å lage vesker, var det ikke like selvfølgelig hvordan det skulle gavne fattige. Folk i Etiopia trenger ikke vesker. De trenger imidlertid medisinsk utstyr, siden både kvinner og babyer ofte får infeksjoner og dør i forbindelse med fødsler. Undersøkelser viste at en enkel «fødepakke» reduserer risikoen for dødsfall med over 80 prosent. Så Toms gir nå bort denne fødselspakken – levert i en enkel veske – for hver veske selskapet selger.

– Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg var så smart at Toms begynte å jobbe med fødselshelse fordi jeg ble pappa selv, men det var bestemt lenge før Heather ble gravid, sier Blake Mycoskie, som derimot tror flere nye produkter kan bli inspirert av hans nye rolle som bleieskiftarbeider.

– Jeg ser jo nye ting hele tiden nå, og jeg har fått et helt annet perspektiv på ting etter at Summit ble født. Hvilken effekt det vil ha på produktene, vet jeg ikke ennå. Men det vil definitivt ha en effekt.

Det som ikke kommer til å forandre seg, og som heller ikke har forandret seg de ni årene som har gått siden Blake Mycoskie bare var en fyr som bodde på en båt, er fremtoningen hans. Han blir fortsatt kalt «Robin Hood-hipsteren» på grunn av sin avslappede backpacker-lignende stil bestående av tredagersskjegg, viltre krøller og flettearmbånd fra Sør-Amerika.

– Det er et morsomt kallenavn, sier Mycoskie.

– Men de fleste som møter meg, skjønner raskt at jeg er en like seriøs forretningsmann og filantrop som karene i dress.

Les også:
CROISSANTFORMELEN: Kate Reids jakt på verdens beste croissant.

BLOMSTERMAT: Kokk Mikael Svensson høster urtenes blomstrende smakstopper.

DINGS I NØDEN: Fast Find kan være redningen når nøden er ute.

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.