Det begynte som det gjerne gjør i den verdenen: Et skjevt blikk, en fremmed som plutselig ytrer de halvsuspekte ordene: «Har du noen gang tenkt på å bli modell?» Dette motens lotteri – der en vilkårlig kombinasjon av gener, stil, høyde og riktig «look» akkurat nå, utgjør vinnerloddet – og er den store drømmen for mange.
Eller, som for Jeenu Mahadevan, en gedigen overraskelse:
– Seriøst?!
Fakta: Jeenu Mahdevan
Født 26. april i 1998 i Oslo.
Gjør internasjonal suksess som modell, med jobber for blant andre Adidas, H&M, Vogue, Hugo Boss og Burberry.
Representeres av Team Modeller.
21-bussen
Nettopp det var reaksjonen til Jeenu Mahadevan (19) da Haik-designer Ida Falck Øien kom bort til han på 21-bussen for knappe to år siden. Eleven på realfagslinjen på Foss videregående skole i Oslo så ikke akkurat på seg selv som en moteløve.
– Jeg var på vei til Carl Berner, men fikk øye på Jeenu og ble faktisk med bussen til neste stopp, forteller Øien.
Motemerket hun driver finner helst sine egne modeller gjennom det som i motebransjen kalles «street casting» – å hente modeller fra gaten eller vennekretsen, utenom modellbyråene.
– Jeg følte meg jo litt som en creepy dame, men tenkte umiddelbart at Jeenu kunne passe som modell for oss. Han var en helt vanlig gutt, bare veldig slående, veldig vakker.
Mahadevan tenkte seg om noen dager før han sendte en epost til adressen hun hadde skriblet på en lapp.
– Jeg hadde ingen idé om mote, hodet mitt hadde ikke vært der før, sier han selv.
Nå er han omtalt av Vogue som del av fortroppen i en ny generasjon – som kan forandre hele bransjen.
Mangfoldighetskirken
Det syder i norsk modellbransje om dagen, og der den nasjonale normen en gang var blond og blåøyd, er det nå et mangfold av etnisiteter som representerer ny, norsk mote og ungdom.
Jeenu Mahadevan, med foreldre fra Sri Lanka, har følge av norsk-somaliske Mahad Musse, som denne våren gikk på visningen til Louis Vuitton i Paris. Artist og modell Kaya Wilkins velger seg kun de beste motevisningene ved siden av musikkarrieren, mens tvillingene Gunnhild og Martine Chioko Johansen av norsk-tanzaniansk opphav vekker internasjonal oppsikt som kommende bransjefavoritter.
Her hjemme fosser stjerneskudd som Eliza Kool frem i kjølvannet av etablerte stjerner som Sonja Wanda. Internasjonalt har magasiner som britiske Vogue gått i bresjen for en mer variert moteindustri, og «diversity» er fyndordet på alles lepper – representert gjennom et mangfold av herkomster, kjønnsidentiteter og kroppsformer.
Man kan lure på hvorfor det har tatt så lang tid?
Vanlig vakker
Ikke for Mahadevan, dog. Siden det første opptaket for Haik har det gått slag i slag, etter at Alexander Norheim ved modellbyrået Team la merke til unggutten og tok kontakt.
Etter noen visninger i Norge ventet Paris og debutshowet til GmbH, det gryende kult-merket til duoen Benjamin Huseby og Serhat Isik. Senere samme uke ble debutanten booket til visninger for prestisjemerkene Hermès og Alexander McQueen.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herNå er han en kjapp tur hjemme etter å ha trådt catwalken for Holzweiler og J. Lindeberg på moteuken i København. Om noen dager bærer det videre til New York for å treffe sitt nye modellbyrå – med supermodeller som Naomi Campbell i stallen – og for å gå visningen til Hugo Boss.
Det samme har han gjort for merker som Burberry, Marni og Salvatore Ferragamo, han er blitt tatt bilder av for Vogue Hommes, og har allerede gjort reklamekampanjer for bransjens fremste giganter – Adidas og H&M.
Fra Veitvet til Vogue
– Det er jo supermoro, smiler Jeenu Mahadevan, på Veitvet senter.
Senteret på hjemstedet i Groruddalen er på den ene siden nyoppusset kulturhus med kafé, nysirkus og scenekunst, på den annen side levninger av et lokalsenter fra 1980-tallet.
Det er jo veldig kult når indere eller Sri Lankere skriver til meg på Instagram; ‘Good Job!’, ‘Love you in that show’
JEENU — modell
Men Jeenu, som er født i 1998, hang ikke så mye her. Han var en flink skolegutt, husker best skogen rundt, bekken der han lette etter dyr og insekter, fotballbanen der han spilte med kompisene.
Vogue.com publiserte et intervju med Mahadevan i begynnelsen av januar, der han blir omtalt som hovedpersonen blant «et økende antall sørasiatiske modeller som er med på å utvide motens skjønnhetsideal». De spurte om han følte seg som en pioner: «Pionerer er folk som gjør store ting. Jeg er bare en srilankisk kid som på en eller annen måte endte opp i modellindustrien», svarte han.
– Det er litt rart, for jeg er ikke akkurat så nasjonalistisk av meg, sier han nå.
– Jeg er stolt av den etniske bakgrunnen min, men opplever meg mest som en norsk dude, liksom.
For mange er det likevel første gang de ser seg selv speilet på catwalken, og han forteller om super støtte fra vennene på Veitvet eller sørasiatiske miljøer over hele verden.
– Det er jo veldig kult når indere eller srilankere skriver til meg på Instagram: «Så glad for å se en srilankisk gutt i mote – det har jeg aldri sett før!»
Bredere spekter
– Jeg bygger opp modeller of all colour nå, sier Alexander Norheim, som var raskt ute med å signere unggutten til Team Modeller.
– Vi skal ikke begrense ideen om skjønnhet til å være én ting. Når verden er så globalisert, er det feil at den skal representeres som i hovedsak hvit.
Den norsk-bolivianske modellagenten har også en egen, mer personlig agenda:
– Dette handler om å inkludere et bredere spekter med mennesker, gi flere muligheter til folk. Det er ikke sikkert at Jeenu hadde fått denne oppmerksomheten for bare ti år siden, for eksempel.
Mahadevan tar det hele med en god dose selvtillit.
– Hva tenker du om å være en del av en mangfoldsbevegelse?
– Jeg har tenkt litt på det. Generelt synes jeg jo det er veldig bra. Men etter hvert har jeg jo også fått jobber som er i øverste klasse – så da tenker jeg jo at det må være litt meg også.
Prins
Mahadevan fremstår som en ganske vanlig ung mann anno 2018, om enn spesielt finskåren. På bilder utstråler han imidlertid en spesiell ro, en slags verdighet – og noe nesten sårt som mange husker og fester seg ved.
Innad i bransjen har han fått kallenavnet «Prince of India»; usedvanlig fotogen, men også med et avslappet og vinnende vesen – det som kalles «lett å jobbe med». Selv har han tatt til bransjen ett steg av gangen.
– Jeg øver meg litt på ulike måter å gå på og sånn, forteller han, litt forlegent:
– I Paris liker de det mer elegant, på en måte, mens i Milano skal det være litt kjappere.
Det største kultursjokket så langt var en kommende kampanje i India med fotografen Viviane Sassen. Crewet bodde i et «sykt fancy palass» og folk på gaten stimlet sammen som var han en stjerne:
– Man føler jo litt sånn: «Jeg er for liten for sånn luksus!»
Han smiler skrått:
– Men det er dritkult.