Mange norske tilhengere av engelsk fotball har et damaskusøyeblikk, en personlig omvendelseshistorie, og her kommer Espen Andreas Borgersen (36) sin: En januarmorgen i 1997 slo han på NRK for å lese tekst-tv og la merke til at Woking FC hadde spilt 1–1 borte mot Coventry i tredje runde av FA-cupen. Woking! En non-league-klubb, altså nedenfor de fire, øverste divisjonene i det engelske seriesystemet, hadde holdt det som den gang var Premier League-klubben Coventry til uavgjort. Det gjorde ikke noe at Woking tapte omkampen, Espen Andreas Borgersen var solgt der og da.
Siden har han både giftet seg og feiret tinnbryllup på klubbens hjemmebane, og denne formiddagen står han bak disken i sin ferske bruktbutikk Forza Second Hand, som ligger i Grandsenteret på Hamars østside, iført Wokings bortedrakt fra 2021/22-sesongen, sponset av Boz’s, en familiedrevet frukt- og grønnsakhandel. (Tidligere i år møtte Woking Wrexham til toppkamp i fjerdedivisjon, og holdt også Wrexham – som de siste årene er blitt tatt under vingene til Hollywood-skuespilleren Ryan Reynolds og sponset av Tiktok – til uavgjort, noe som ga Espen Andreas Borgersen en fornyet følelse av å være på rett side av historien.)
Den lille mann
En viss underdog-mentalitet preger også Forza Second Hand, som han siden åpningen i juni i år har bygget opp til Norges ledende konsept- og nettbutikk i sitt segment. Under mottoet «For fans, for idretten, for miljøet» selger Borgersen brukte drakter fra fotballverdenen og andre lagidretter, sportslitteratur og jutegnask fra øvrig norsk idrettshistorie, særlig den som er uløselig knyttet til Mjøsregionen – en genser fra skøyte-VM i Vikingskipet signert Johann Olav Koss, for eksempel, den offisielle bussjåfør-v-genseren til Lillehammer-OL og Norsk Tippings oransje 60-årsjubileumsdrakt, inspirert av Wolverhampton, vinneren av den første Tippekampen.
Draktsortimentet er ikke kompromissløst obskurt – det er ingen klubber Forza Second Hand har flere årgangsdrakter fra enn Liverpool og Manchester United – men landslagsdraktene til ikke-ratifiserte nasjoner som Shetland og Kurdistan tilbys også. Og ingen steder er sympatien for den lille manns kamp mer følt enn på disken, som er viet husguden Erik «Myggen» Mykland, blant annet i form av et lagerparti av cd-utgivelsen «Is i magen» (1995), et tie-in-produkt til Hennig-Olsens kortlivede Myggen-is, med komikeren Rune Andersen og Mykland selv på vokal.
Grønn profil
Espen Andreas Borgersen fikk fankultur inn med morsmelken, han vokste opp i Drammen, hvor foreldrene drev Strømsgodsets supporterbutikk, Cornerkiosken. Han er utdannet innen idrettsledelse, og etter at han selv stiftet familie på Hamar, jobbet han en god stund som arrangementsansvarlig for Ham-Kam, som er noe av grunnen til at hans butikk har en grønn logo på hvit bunn. Men fargevalget har også en politisk dimensjon: Han var Miljøpartiet De Grønnes toppkandidat i Hamar og ble valgt inn i kommunestyret i høst, med sirkulær økonomi som fanesak.
– Jeg merker jo at det har fått en litt annen status å gjenbruke ting, sier han.
– Men jeg tror nok at de fleste som kommer inn her, tenker mer at de har lyst på en kul vintage fotballdrakt enn at de skal redde planeten, liksom.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.