I august bestilte kjæresteparet Hermann Graven (22) og Anniken Øvrebø (22) «en haug» med brukte supporterskjerf fra England. Av disse ville de lage gensere, bukser, topper, skjørt, kjoler og vesker. Hvis det ble kult, kunne de kanskje selge det. I verste fall satt de der med vanvittig mange fotballskjerf.
De to møttes for et halvt år siden. Hun lærte ham å sy, og han lærte henne å fri seg fra de franske sømmene hun hadde lært på studiet i mote og produksjon ved Oslo Met.
Deres hjemmesnekrede filosofi handler mer om skeive sømmer, klipping på øyemål, og å blåse i reglene – «de er til for å brytes».
Den første haugen med fotballskjerf er sydd om og solgt via Instagram, og andre runde med skjerf er på vei.
Fakta: 45___51
Hermann Graven og Anniken Øvrebø lager klær av gamle fotballskjerf.
Supporter-stil og bærekraft
Begrepet «the new lad casual» viser til stilblandingen supporter- og skate-klær. Siden magasinet i-D skrev om fenomenet i 2014, har moteskapere som Gosha Rubchinskiy gjort seg bemerket for sin bruk av supporter-skjerf.
I 2018 viste Vogue Paris hvordan man kler seg i fotballskjerf med fotografier fra moteukene i Paris, Milano og London – og nå viser det unge paret fra Oslo hvordan man kler seg i fotballskjerf – fra topp til tå.
Selv har ikke Hermann Graven og Anniken Øvrebø noe forhold til fotballkultur. De synes bare hooligans – fotballtilhengere, spesielt fra England – er et morsomt fenomen, og at skjerf ser kult ut.
– Fotballskjerf er en meningsløs ting å ha. Det er kjempedyrt og noen bruker det kanskje bare på én kamp. Vi vil vise at også disse kan brukes om igjen, sier Anniken Øvrebø.
Bortelaget
Kjøperne av parets hjemmesydde «fotballdrakter», er gjerne folk som ikke bryr seg om hvilke lag de har på seg, som bare synes det er «fett» med noe som skiller seg ut, forteller de.
– Det er gjerne androgyne mennesker som ønsker å støtte unge, kreative mennesker som gjør noe annet, som ikke bare kjøper klærne sine i kjedebutikkene, sier Øvrebø.
– De som kjøper klærne bryr seg ikke om at det skal være perfekt sydd. Det er en del av et statement. De gir litt faen, og det gjør vi også.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.