– Det er den største pågangen vi har opplevd. Det er alltid mye, men det virker som det har skjedd noe nå, sier Bjarne Bergsager (47).
Han er eier av Session, en norsk skateboardkjede med elleve fysiske butikker i byer fra Sandnes til Trondheim. Bergsager snakker om en av årets så langt mest etterspurte lanseringer for verdens joggeskosamlere: «Chunky Dunky» – en fargesprakende skateboard-versjon av Nikes basketsko Dunk Low, utformet i samarbeid med den amerikanske iskremprodusenten Ben & Jerry's.
Etter å ha blitt teaset i ukevis, ble skoen lagt ut for salg i svært lavt opplag i slutten av mai. Siden skoen lanseres under banneret til Nike SB, skateboard-divisjonen til den amerikanske joggeskogiganten, var den i utgangspunktet kun mulig å kjøpe via selskapets egenutviklede app, samt i utvalgte skateboardbutikker.
I Norge er det Session som har enerett på de eksklusive lanseringene. Slikt blir det pågang av. Nettsalget – i praksis et stort lotteri der interesserte kunne skrive opp navnet sitt i håp om å trekkes ut og vinne muligheten til å kjøpe skoene – ble stoppet etter at automatiserte registreringer fra hele verden overflommet systemet.
– Jeg tror ikke det er noe konkret med den skoen, men det har skjedd noe i markedet, sier Bergsager.
Fakta: Dunk-feber
Skateboardversjoner av Nike-basketskoen Dunk Low har denne våren vært svært ettertraktede blant joggeskosamlere verden over.
Skateboardbutikker opplever stor pågang. De mest ettertraktede skoene blir solgt for ti ganger butikkpris gjennom annenhåndsplattformer som StockX, en nettbasert amerikansk «børs» startet i 2015.
Rappere som Offset og Travis Scott får mye av æren for at Dunks igjen er på toppen av ønskelisten for mange samlere. Forrige runde med hype rundt ulike utgaver av denne modellen, var i årene rundt 2005.
Annen runde
Ifølge hiphopmagasinet Complex begynte interessen for Nike SB Dunks å vokse etter at rappere som Offset (fra Migos) og Travis Scott begynte å gå med dem og vise dem i sosiale medier.
SB-linjen til Nike har hatt en høy stjerne hos samlere siden 2005, da en håndfull svært ettertraktede samarbeidssko begynte å gå for astronomiske priser på auksjonsnettstedet Ebay. I sneaker-miljøet er dette dermed runde to med hype rundt disse skoene.
At ting er annerledes denne gangen, skyldes først og fremst at annenhåndsmarkedet er blitt større og mer effektivt. På StockX, en av de største aktørene i det voksende videresalgsmarkedet for sneakers og streetwear, handles joggesko som om de var aksjer. For øyeblikket er Dunks noe av det mest ettertraktede man kan investere i.
– Vi selger for ordinær pris, og så videreselges de for ti eller 20 ganger så mye. Det er ganske ville summer på Finn og StockX, påpeker Bjarne Bergsager.
I butikk lå utsalgsprisen på Ben & Jerry's-skoen på 1299 kroner. Når dette skrives, en drøy uke etter lanseringen, videreselges ubrukte par med «Chunky Dunky» for 1699 dollar, eller drøye 16.300 kroner. På Finn.no ligger prisen rundt 15.000 kroner.
Helt sprøtt
Som i alle andre samlermiljøer styres prisen av forventninger om fortsatt vekst. Ifølge Complex solgte StockX tidligere i år en Dunk fra 2005 for 10.000 dollar – nærmere 100.000 kroner.
Den ekstreme verdiøkningen gjør at «slippene» av de mest sjeldne skoene får voldsom oppmerksomhet. Skateboardbutikkene ringes ned. Førstemann-til-møllen-tilnærmingen fungerer ikke, køene blir for store. Som hos Session er løsningen blitt enorme lotterier, enten via epost eller gjennom registrering i butikkene.
Noen nøyer seg ikke med å mase. Da Travis Scott lanserte sin egen Dunk tidligere i vår, ble personalet i en butikk i Nord-Carolina truet med pistol og frastjålet tre par.
– Mulighetene i videresalgsmarkedet er ikke noe nytt, generelt, men innen skateboarding er så høye beløp nytt. Vi har hatt det noen år, men det har ikke vært så gærent som det er nå. I USA har det vært sånn i veldig mange år, helt siden Jordan-tiden. Nå er det ekstremt mye knyttet til Dunks, sier Bjarne Bergsager.
Session-sjefen understreker lattermildt at han på ingen måte mener å klage over stor pågang. Han forteller at det senere på forsommeren kommer enda en stor lansering det er knyttet store forventninger til i miljøet.
– Det er kjekke greier, men det er helt sprøtt hvor mye tid som må brukes på det. Det skal sies.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.