Tirsdag rapporterte Burberry langt bedre salg enn forventet i andre kvartal som følge av turister som flokket til butikker i London for å utnytte det svake pundet, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Salget av Burberry-klær i hjemmemarkedet Storbritannia har økt med 30 prosent. På globalt plan har salget økt med to prosent. Det er første gang på fire kvartal at selskapet har hatt salgsvekst. Mye er takket være utlendinger som benytter den gunstige valutaen til å reise til Storbritannia på shopping.
Solid aksjekurs
Burberrys aksjer har vært en av de sterkeste siden Storbritannia stemte ja til å forlate EU den 23. juni. Selskapets aksjekurs har økt med 35 prosent og er 24 prosent høyere enn FTSE 100-indeksen.
Ca. 40 prosent av kostnadene til Burberry ligger i Storbritannia, hvor de lager deres verdenskjente trench coats, men bare ti prosent av salgene gjøres i hjemlandet. Halvparten av disse salgene fra turister, estimerer analytikere, ifølge Reuters.
Les også:
Vil skape 100 millioner arbeidsplasser
Norsk-kinesere mot formuetoppen med eiendomshandel
– Vi kommer til å få mye kjeft
DNtv anbefaler: Test av Playstation VR
DNs podkast Finansredaksjonen: Derfor når oljeprisen 60 dollar. Hør DNBs oljeanalytiker Torbjørn Kjus fortelle DN-kommentatorene Bård Bjerkholt og Thor Christian Jensen hvorfor han tror Opec vil lykkes denne gangen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.