– Strikk gir uendelige muligheter med tanke på design og materialbruk, sier Camilla Dingsøyr (43).
Den selverklærte strikkeelskeren er aktuell med det nystartede merket Kupong sammen med klesdesigner Kristina Hjelde Hatletveit. Den første kolleksjonen, Kupong knit.wear, består av både gensere, jakker, luer og skjerf.
Uttrykket minner om 1970-, 1980- og 1990-tallet – tiden da Dingsøyr og Hatletveit gikk fra barn til voksne. Navnet er inspirert av etterkrigstidens rasjonering og nøysomhet.
Alle skal med
Noe utradisjonelt har de valgt å ansette amatørstrikkere fra hele landet for å produsere plaggene.
Fakta: Kupong
Norsk strikkemerke
Startet høsten 2018 av art director Camilla Dingsøyr og klesdesigner Kristina Hjelde Hatletveit.
Første kolleksjon består av gensere, jakker, luer og skjerf.
– Bakgrunnen for det, er at vi har merket oss den økte etterspørselen etter håndstrikkede plagg. Vi opplever at folk i stadig større grad er opptatt av hvor og hvordan det de kjøper er produsert.
25 damer, fra Oslo i øst til Stord i vest og Bodø i nord, har sittet i sine hjem og latt pinnene gå. Betaling får de per plagg, og summen er den samme uansett alder eller erfaring.
– Nå har vi både leger, pensjonister, hjemmeværende og studenter i gjengen. De fleste av dem fant vi via en strikkegruppe på Facebook, men også på Instagram og gjennom venner.
Strikknatur
Hvert plagg har en personlig signatur fra den enkelte strikkeren på merkelappen. Det skal ikke være noen tvil om at dette er langt fra fabrikkprodusert.
– Vi får stadige henvendelser fra folk som har lyst til å hjelpe oss. Det ligger jo så naturlig for oss nordmenn å strikke. Det er så mye kompetanse i dette landet at det er synd å ikke benytte seg av den.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.