På tampen av fjoråret publiserte New York Magazine en artikkel om «nepo-babyen», en kjent person hvis suksess kan spores tilbake til foreldre som ikke bare har gitt barna utseendet sitt, men også penger, kontakter og et etternavn som lar dem ta heisen mens alle andre må gå trappen.
Flere av de omtalte i saken har påstått offentlig at familien absolutt ikke har noe å gjøre med filmrollene, modelloppdragene eller magasinforsidene. Det handler da om hardt arbeid, påstår de. Blant annet Lily-Rose Depp, datter av Johnny Depp og Vanessa Paradis, mener at det eneste som avgjør om man får en rolle er om man er riktig for den eller ikke – ikke hvem foreldrene dine er.
Nepo-niese
Den siste nepo babyen til å melde seg på er Hailey Bieber (26), født Hailey Baldwin. Hun er datter av Stephen Baldwin, bror av skuespiller Alec Baldwin. I 2018 giftet hun seg med tenåringsidolet Justin Bieber, og hun har tjent penger og instagramfølgere på modelloppdrag og hudpleiemerket hun lanserte i fjor.
Hennes kommentar til saken var i liten svart sans serif over brystet på en hvit t-skjorte hun ble avbildet i da hun gikk gjennom et tomt parkeringshus i Los Angeles: «Nepo Baby». Ved å bokstavelig talt ikle seg ordene som er brukt mot henne, kan hun kommentere saken uten å egentlig si noe.
Skriften over brystet
Men t-skjorter har blitt brukt til å si det du ikke vil si høyt i mange år før Hailey Bieber.
Etter at hun hadde vært i retten for å ha kastet en telefon mot hodet til hushjelpen sin i 2006, ble den britiske modellen Naomi Campbell fotografert med en t-skjorte hvor det stod «Naomi hit me… And I loved it». Etter at Justin Timberlake hadde forlatt henne for skuespiller Alyssa Milano, dukket Britney Spears opp i en t-skjorte med skriften «Dump him» i 2002. Samme år blir Julia Roberts fotografert på en kafe i en t-skjorte hvor det står «A Low Vera», et stikk til sminkøren Vera Steimberg som nektet å fullføre skilsmissen med Julia Roberts daværende kjæreste, Danny Moder.
For ikke å snakke om erkenepotismebabyen, hotellarving Paris Hilton, den første til å bli stemplet for å være kjent bare for å være kjent. I 2004 møtte hun fotografene i en rød trøye hvor det stod «Don't be jealous».
Alle disse tilfellene var lenge før Twitter gjorde det mulig for celebriteter å formidle en diss eller et forsvar direkte ut til massene. Da var alternativet heller å bruke tabloidene til sin fordel. En beskjed skrevet over brystet i et unngåelig paparazzi-bilde var vel det nærmeste man kom en tweet på tidlig 2000-tall.
I Hailey Bieber sitt tilfelle er ikke t-skjorten like vagål som den var da Paris Hilton gjorde det samme for snart to tiår siden. Den nådeløse tabloidkulturen er blitt most under celebritetenes mulighet til å kontrollere sitt eget narrativ og karriere, med sosiale medier og planlagte opptrender for paparazzier. Dagens nepotismebabyer har flere muligheter til å kommentere hva noen mener om dem – eller etternavnet deres – enn å måtte skrive det på brystet.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.