Da Oslo Runway valgte å ikke gjennomføre visningene som planlagt i februar i år, vakte det bekymring for moteukens fremtid. Det endte ikke overraskende med en avvikling.
Oslo Runway fikk holde på i syv sesonger etter oppstarten i 2015, og i sine leveår bidro de sterkt til at motebransjen opplevde en blomstring og modning her hjemme. Interessen fra utenlandsk presse, gatemotefotografer og influensere var økende år for år.
Men moteuken slet med lønnsomheten. Kostnader knyttet til visninger, manglende sponsorinteresse og en detaljhandel i kraftig endring er noen av grunnene. Hos broderfolket er Stockholm Fashion Week også nede for telling.
Men det finnes oppløftende nyheter: Istedenfor å forsvinne totalt, har Oslo Runway slått seg sammen med Collective Oslo Fashion Art Festival under ordspillnavnet Fushion.
Fakta: Fushion
Mote- og kunstfestival, som arrangeres 28.–30. august i Oslo, og er gratis og åpent for alle.
fushionoslo.com
Vil også inneholde enkelte motevisninger og presentasjoner, utstillinger, paneldebatter og fester.
– Det gjelder å tenke annerledes. En moteuke i dag trenger ikke å bety catwalk-visninger. Det handler om å formidle mote og kunst – både til konsumenter og studenter som er neste generasjon, sier Ditte Kristensen (34), grunnleggeren av Oslo Runway.
– Verden er i forandring og forbrukerne etterspør nye ting. De ønsker å bli kjent med personene bak merker, eller kle seg i et merke som formidler deres synspunkter. Derfor er det ennå viktigere at vi skaper en plattform som gjør det mulig for merker å vise frem sitt dna direkte til forbrukeren.
Åpner opp
Sammen med Hilde Pettersen-Reljin fra Collective står hun bak programmet til den nye festivalen, som hovedsakelig vil foregå rundt Youngstorget i Oslo.
Der Oslo Runway på mange måter var en lukket festival for spesielt inviterte, vil Fushion være gratis og åpen for publikum. På utestedet Youngs, og i noen gallerier, vil det blir arrangert enkelte tradisjonelle motevisninger og design-presentasjoner. Ellers består programmet av utstillinger, arrangementer, såkalte talks og fester rundt omkring i Oslo sentrum.
– De tradisjonelle moteukene og kunstmessene står foran store endringer, og de som ikke følger med, går under. Se på Miami Art Basel. Der har jo hele den amerikanske motebransjen begynt å henge. Samtidig har New York Fashion Week lagt om og henvender seg mer til forbrukersegmentet, sier Hilde Pettersen-Reljin (48).
Bedre sammen
Fra motebransjen her hjemme vil det dukke opp sentrale navn som Michael Olestad, Tonje Plur, Cathrine Hammel og Holzweiler under Fushion. Fra kunstverdenen vil det være utstillinger og enkelte arrangementer med internasjonale kunstnere, blant andre Richie Talboy, Vivien Allender, Frederik Heyman, Wendimagn Belete og Ahmed Umar.
Gründerne er overbevist om at en sammenslåing av feltene er fremtiden.
– Nye festivaler som Something By the Water og Complex Con i USA, eller Reference i Berlin og Chart i Danmark, har alle hatt stor suksess med å blande mote, kunst, musikk og arkitektur om hverandre, sier Hilde Pettersen-Reljin.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.