Det begynte med at siviløkonom og merkevareekspert Mona Jensen gjorde noe hun hverken hadde interessert seg for eller gjort tidligere: Hun tegnet skisser til ringer.
I 2013 etablerte hun merkevaren Tom Wood. Ektemannen Morten Isachsen sluttet seg til foretaket året etter. Et tiår senere har merket en omsetning på over hundre millioner kroner, og smykkene til Tom Wood selges i dag hos noen av verdens mest kresne design- og konseptbutikker.
Fakta: Mona Jensen
Designer og gründer av Tom Wood, etablert av Mona Jensen i 2013.
Før lanseringen av Tom Wood, etablerte Jensen og ektemannen Morten Isachsen de kreative byråene Jimmy Royal og Dist Creative.
Utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole.
Big in Japan
Siden etableringen av Tom Wood, har stadig flere motehus skjønt at det er penger å tjene på å samarbeide med andre merker. Små og store motehus har pumpet ut samarbeidskolleksjoner – og Tom Wood er intet unntak. Den norske smykkeprodusenten har blant annet laget ringer sammen med elektronikaduoen Röyksopp, og de har laget sandaler i samarbeid med den japanske skoprodusenten Suicoke.
Denne gangen har de slått seg sammen med nok en japansk kjenning: Pokémon.
– Jeg var lenge usikker på om dette var riktig samarbeid for oss, skriver Mona Jensen i en epost.
Prosessen fra idé til ferdig produkt tok to år. Ideen måtte få god nok tid til å modnes. Som hun også skriver: «Det har også vært viktig å sikre at dette ikke ble en for stor del av oss, og at vi ikke blir husket som merkevaren som gjorde noe sammen med Pokémon.»
Ideen resulterte i en kolleksjon med tre forskjellige smykker, av karakteren Pikachu i varierende humør: blid, sjenert eller vennligsinnet. Smykkene er designet for å brukes enten som øredobb, armbånd eller rundt halsen og er tilgjengelig i både gull og sølv.
For å unngå å bare bli husket som merkevaren som samarbeidet med Pokémon, har Jensen sørget for at opplaget er lite, med en veiledende pris på 209 dollar, drøyt 2200 kroner, og kun tilgjengelig i et fåtall butikker – den typen butikk du gjerne må pynte deg litt for å gå inn i, og hvor du står i fare for å bli belært av de ansatte, for eksempel Dover Street Market i London eller Storm i København.
– Selv om vi brukte lang tid på å lande, ser jeg nå på både produktet, kampanjen og lanseringen som noe som er veldig Tom Wood-sk.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.