Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Skjortebytte. Joachim Latocha står bak skjortemerket Baron, hvis nye gallionsfigur er den danske fotballhelten Michael Laudrup (til venstre). Merkets slagord? «Vi bryr oss ikke om trender. Vi lager tidløse skjorter som aldri går av moten.»

Skjortebytte. Joachim Latocha står bak skjortemerket Baron, hvis nye gallionsfigur er den danske fotballhelten Michael Laudrup (til venstre). Merkets slagord? «Vi bryr oss ikke om trender. Vi lager tidløse skjorter som aldri går av moten.»

Den danske gründeren ville heller lage noe han mente ikke fantes: gode skjorter i økologisk bomull

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ferdinand Wagner Lorenz publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå har Joachim Latocha lansert skjortemerket i Norge og fått med seg Michael Laudrup som frontfigur.

– Jeg har aldri hatt en stor interesse for klær, sier Joachim Latocha.

36-åringen fra København-forstaden Hareskovby tjente likevel 7,4 millioner danske kroner på skjortesalg i fjor. Skjortene selges under navnet Barons, etter Latochas mellomnavn, og ble tidligere i år lansert for det norske markedet.

Nå har han også fått med seg en helt spesiell fotballspiller med på laget – den danske legenden Michael Laudrup (58), som herjet i den offensive midtbanerollen for Juventus, Barcelona, Real Madrid – og det danske landslaget – på 1980- og 1990-tallet.

Fakta: Barons

Skjortene finnes i fire varianter, og kan kjøpes fra merkets nettsted.

barons.no

Karriereskifte

Latocha hadde gått gradene blant «skjortekrigerne» i advokatfirmaet Deloitte og så for seg en fremtid på Wall Street. Men i 2016, da han var i ferd med å bli forfremmet, bestemte han seg plutselig for å slutte.

Karriereskiftet bunnet i en observasjon, forteller dansken over video: Menn i finansverdenen, en verden der skjorten mer eller mindre er normen, bruker for mye tid og penger på skjorter som ikke er gode nok.

Han ville heller lage noe han mente ikke fantes: gode skjorter i økologisk bomull. Hvor vanskelig kan det være, tenkte han.

– Vi vet godt at ikke økologisk bomull er det første forretningsmenn tenker på når de står opp, men da er det er vår oppgave å få dem til å gjøre det.

Visjonen

Barons visjon er å gjøre hverdagen litt lettere for disse travle menneskene. Målet er å tilby en holdbar skjorte som er mer eller mindre strykefri og som ikke er for dyr. Produktet skal også være fri for skadelige kjemikalier.

Å få jobbe med Michael Laudrup, et forbilde hva angår ordentlighet og kreativitet, oppgis som «helt surrealistisk». Laudrup selv liker, ifølge pressemeldingen, «å alltid være velkledd, men ønsker ikke å bruke en masse tid på å kjøpe tøy».

– Når jeg tidligere har fått spørsmål om hvem jeg aller helst vil ha som frontfigur for Barons, så har jeg alltid sagt enten kronprins Fredrik eller Michael Laudrup, sier Latocha.

Resultatet

«Vi er ikke et moteselskap. Punktum», kan man lese på Barons nettsted. Det er lett å dra paralleller til Patagonias klassiske New York Times-annonse fra 2011 med overskriften: «Ikke kjøp denne jakken».

Latocha har også latt seg inspirere av Patagonias mål om å være det mest miljøvennlige alternativet på markedet. Han har tidligere uttalt at hans ønske er å være «den hvite skjortens svar på Patagonia».

– De fleste menn som jobber i Deloitte eller hvor det måtte være, vil gjerne ha en skjorte som gjør at de ser pene ut når de går på jobb, men de vil ikke jobbe så mye for det, sier Latocha.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.