Jo da, han står bak en av høstens heteste øyenskyggepaletter. Etter at alle lærte seg «contouring» av søstrene Kardashian, er øyenskyggepaletter det heteste i sminkebransjen akkurat nå.
En palett er nettopp det høres ut som, en nøye kuratert smågodtpose av øyenskygger plassert på ett brett for fans av youtubere og andre influensere.
– Da vi lanserte en palett i november med den norske youtuberen Eveline Karlsen, solgte vi ut hele første levering på åtte minutter. Folk begynner å gråte fordi de er på jobb når vi åpner salget klokken 10. Butikken krasjer og de kommer ikke inn, sier Katja Ivarson, markedssjef i den norske sminkenettbutikken Makeup Mekka.
Sminkepaletter har alltid vært der, jeg husker ennå den fine jeg fikk til min egen 15-årsdag, hvor nesten alle fargene var så outrerte at de i praksis aldri ble brukt, men som ga meg følelsen av å ha noe ekstra, som ikke alle hadde.
New York Times tilskriver den nye sminkepaletttrendens begynnelse til merket Urban Decays «naked»-palett fra 2010, men det er først med influenserne det har tatt helt av.
Tilhørighet
Sminkepaletten er den nye tilhørighetsmarkøren. Å være sminkeinfluencer uten sin egen palett å selge er nærmest et sosiale medier-selvmord i 2019. Det er samarbeid og tie-ins alle vegne, fingre som sanselig drar mettede, glitrende farger over innsiden av underarmer mens introsangen til Game of Thrones dundrer i bakgrunnen når Urban Decay promoterer sin Game of Thrones-palett, og sminkeprodusenten Colourpop bruker Youtube-minutter 18 minutter på å presentere sitt nyeste samarbeid med Disney, sminkepaletter inspirert av vinterprinsessene Anna og Elsa i Frozen 2.
– Om det er markedet som sier «vi vil at dere skal lage paletter» eller om hypen blir stor nok fordi det er gøy, det vet vi ikke, sier Katja Ivarson.
Berømmelse og sminke
Og når det gjelder sminketrender, ser Norge langt mer mot USA enn til andre land. The Kardashians har vært i forkant og har fordelen av at hele familien er berømt, så de kan lansere hvert sitt sminkesett og automatisk få oppmerksomhet, men youtuberen Jeffree Starr har du neppe hørt om hvis du er over 30. Hans paletter – de siste i samarbeid med en annen youtuber – er også nok til å krasje nettbutikker og fremkalle massehysteri, akkurat som Makeup Mekkas norske Eveline Karlsen fra Skien. Er du i tvil om hva du skal kjøpe i julegave til tenåringsjenter i ditt liv, er svaret: En palett.
– Palettene er fine og spektakulære og har høy grab-faktor. Det er ikke det rasjonelle i deg som sier at den trenger jeg, men du må ha den, sier Ivarson. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.