– Et par store, flashy øredobber veier liksom opp for et usminket ansikt og kjedelig antrekk, sier Cathrine Børter (31) og viser frem to selvlagde, gigantiske øreheng.
Som en spenstig gardindusk henger et langt slep oransje frynser fra et lite, rundt glitterhode. Hennes egne ører prydes av øredobbene hun har døpt «diamond snakes» – et par glitterbelagte ståltråder med en diger perle i midten.
– Dette er meg i et nøtteskall. Jeg elsker perler, glitter og frynser, forklarer Børter, som til daglig designer klær for det norske motemerket FWSS.
Hun har lenge laget øredobber på fritiden, men det var ikke før hun, litt på gøy, startet Instagram-kontoen Pearl Octopussy at de ekspressive ørehengene fikk Mote-Norges oppmerksomhet.
Store kontraster
Børter er ikke alene. Norske designere som Michael Olestad Nybråten, Annie Berner, Alva Brosten og Marte Frisnes har alle lagt sin elsk på maksimalistisk ørepynt.
Fascinasjonen er ikke tilfeldig. Enten det er på catwalken, på Instagram, i hyllene til billigkjeder som H&M og Zara, eller signert designere som Miu Miu, Gucci, J.W. Anderson og Simone Rocha: Ørepynt-trenden vokser. Mens overdådige øredobber før ble brukt til gallakjoler, styles de nå sammen med hverdagsantrekk. Enten det dingler fra ett eller to ører: Den uskrevne regelen er at ørepynt skal synes. Jo større, jo bedre. Estetikken er milevis fra den lille, søte perleøredobben som har fulgt oss i flere tiår.
Som Tilly Macalister-Smith – damen bak Instagram-kontoen Earafterear, dedikert til «verdens beste ansiktspynt: statement-øredobber» – sa til bransjemagasinet Business of Fashion i juni: «Det er ikke som en fantastisk vinterjakke som koster tusenvis av dollar. Øredobber er bare lite grann moro, og jeg tror folk fortsatt elsker den transformative effekten av mote».
– Vi lever i en tid hvor vi ønsker å bli sett og stikke oss ut. Overdimensjonerte elementer bidrar til å vekke oppmerksomhet, og i selfiens tid er det kanskje ikke så rart at vi ønsker å dra denne oppmerksomheten opp mot ansiktet, tror stylist og moteskribent Hege Aurelie Badendyck.
– Samtidig er det veldig utbredt å bruke lite sminke. Men vi ønsker jo likevel å se freshe ut, og da kan store øredobber gi god effekt. De kompenserer gjerne for det bleke, naturlige sminkeuttrykket, litt på samme måte som den knallfargede leppestiften, sier Badendyck, som mener at estetikken har tatt en ny retning.
– Øredobbene er ikke bare blitt mye større enn tidligere; trenden går mot mer abstrakte former og asymmetri.
Øreflippet
Klesdesigner Anne Karine Thorbjørnsen (35) har laget de glitrende, godteriaktige øredobbene Glitzy. Hun tror at statement-øredobber har fått en særegen oppmerksomhet i Norge fordi man her ikke har en stor tradisjon for å kle seg opp.
– Nordmenn har en ganske nøktern kleskode. Et par statement-øredobber blir en av de enkleste måtene å pynte seg på. Det er nær ansiktet, flagrende og avslappet. Det er ikke opphøyd på samme måte som for eksempel et halskjede, mener hun.
– Jeg tenker i alle fall at øredobber har fått en ny coolness som tilbehør.
Fakta: Pearl Octopussy
Laget av Cathrine Børter, designer for norske FWSS.
Børter (31) henter inspirasjon fra havet, spesielt blekkspruter i ulike variasjoner.
– For noen år tilbake gikk jeg knapt med smykker. Men man blir jo påvirket av det man ser. Spesielt designere som Marni, Celine og J.W. Anderson, som har ekstremt maksimalistiske øredobber for tiden, sier Børter – som føler hun må lage ekstra sprø øredobber fordi hun har «en kjedelig, skandinavisk klesstil».
Fakta: Lunch
Laget av Annie Berner, utdannet smykkedesigner fra London College of Fashion
Berner (27) lanserte sin første smykkekolleksjon for knapt ett år siden, men har fått mye oppmerksomhet for sine organiske, elegante former. Øredobbene i sommerkolleksjonen Lunch er inspirert av lange sommerlunsjer med blant annet sjømat, vin og italiensk caprese.
– Øredobber har alltid vært mitt favorittilbehør. Jeg ble eksponert for mange store varianter av min mamma og bestemor. Blant annet noen eksentriske øreklips fra 80-tallet, forteller Berner, som tror flere i dag er opptatt av å bringe oppmerksomheten til ansiktet.
– Det er noe med at et avslappet antrekk blir løftet bare ved hjelp av et par store øredobber. I dag, når man alltid har så dårlig tid, så kan man bare feste på seg noen øredobber i stedet for å sminke seg eller bytte klær.
Fakta: Scrunchy
Laget av Michael Olestad, klesdesigner og stylist
– Jeg lagde smykker før jeg lagde klær. Da jeg lanserte min første kleskolleksjon, var øredobber en naturlig del, sier Olestad (35).
Designerens Scrunchy-øredobber har hengt i ørene til utallige moteprofiler i Norge og gått sin seiersgang i sosiale medier.
– Jeg likte tanken på at øredobbene skulle se myke ut, som en hårstrikk, selv om de i virkeligheten er steinharde, sier Olestad – som har fått tilbakemelding på at øredobbene fungerer utmerket som sjekketriks på byen.
– Jeg er vant til å jobbe for andre designere, men nå har jeg mitt eget merke, og da har jeg ingen begrensninger.
Fakta: Glitzy
Laget av Anne Karine Thorbjørnsen, utdannet fra Central Saint Martins i London
Thorbjørnsen (35) begynte å lage øredobber ved en tilfeldighet. Plastmaterialet med de små diamantene startet som et belte, men så fikk hun ideen om å strimle det opp. Resultatet ble Glitzy – en kolleksjon øreheng som hun beskriver som «litt stygge, glitrende saker som henger i folder». Hun smiler.
– Jeg er ikke kjent for skandinavisk basic, så da kjørte jeg på.
– Glitzy tok helt av. Spesielt i Seoul, etter at konseptbutikken Rare Market tok inn 120 stykk. De solgte ut med en gang, forteller Thorbjørnsen.
– Men nå sitter jeg igjen med en sur ettersmak. De ble kopiert opp og ned i mente, blant annet av en asiatisk billigkjede. Plutselig ble jeg tagget i masse bilder på Instagram av øredobber som så prikk like ut som mine.
Hun dropper statement-øredobber i neste kolleksjon.
– De ble nesten litt for synlige, sier hun lattermildt.