Moteukene i Paris, London, Milano og New York er på vent på grunn av korona, men businessen ruller videre. Fransk-norske Stephanie Smith (30) har utviklet nettapplikasjonen Modaresa, en kalender beregnet for innkjøpsdelen av bransjen.
Mens første ledd skulle være selvforklarende, spiller «resa» på «reservasjon». Poenget er å hjelpe merker og mellommenn med å fylle avtaleboken mest mulig strategisk, ut fra faktorer som eksisterende forretningsforhold og optimalisering av visningsrom-kapasitet.
– Når forbrukere finner klær i butikken, er de blitt kjøpt inn et halvår i forveien. I løpet av få dager arrangerer brands og innkjøpere 100–1000 møter, forteller Smith.
– Koordineringen starter gjerne tre måneder før sesongen, og er hittil blitt gjort manuelt. Det er denne steinen vi har snudd.
Knakk koden
Halvt franske Smith har fire ansatte i Oslo. Blant kundene hennes så langt er merkene Jacquemus, Balmain, By Far og Marine Serre. App-kimen ble sådd da hun jobbet som motebransje-konsulent etter eksamen ved Paris-universitetet Sciences Po.
– Jeg skjønte at teknologi knapt ble brukt, at det ikke fantes prosesser der det burde. Jeg så at booking og planlegging foregikk året rundt på Excel, og la beslag på flere medarbeidere. Da begynte det å koke av ideer i hodet mitt.
Smith meldte seg på koding-lynkurs for å kunne iverksette ideene.
– Deretter grep jeg computeren min og banket på alle mulige dører, fra Acne i Paris til Burberry i London. Blant de 35 motehusene jeg kontaktet, var det ingen som ikke åpnet. Da skjønte jeg at jeg var inne på noe.
Brobygging
Ifølge Smith finnes det en tradisjonell motsetning mellom mote og teknologi som sådan. Den vil hun bidra til å rive ned.
– Feltet er bygget på teorier om hemmelighold og eksklusivitet, hvilket bryter med den moderne open source-kulturen. Modaresa representerer en bro mellom disse polene. Ambisjonen er å bli standarden for møtetilrettelegging, samt å fortsette å røske opp i en konservativ industri.
I første omgang gjenstår å se hva det blir av moteukene som er plottet inn i de respektive metropoler i juni.
– Sannsynligvis blir det få store events som i visninger. Men presentasjonene for kjøpsleddet planlegges for som vanlig, rapporterer Smith.
– Uansett tror jeg den spente situasjonen vil tvinge bransjen til å tenke annerledes. Før vi gikk inn i denne apokalyptiske perioden, så vi debatten om å begrense reisevirksomhet. Heretter vil en større andel møter foregå digitalt. Det jobber vi med løsninger for nå.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.