Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Denimdager. Den australske skuespilleren Margot Robbie forlater et hotell i Tribeca i november 2022, fullt kledd opp av Bottega Veneta.

Denimdager. Den australske skuespilleren Margot Robbie forlater et hotell i Tribeca i november 2022, fullt kledd opp av Bottega Veneta.

Skuespilleren er blitt en internettfavoritt etter hun byttet sponsor og stil

Tekst

Margot Robbie er endelig fri til å kle seg i hva hun vil.

Det er et tiår siden Margot Robbie (32) sementerte statusen som filmstjerne og drømmedame i filmen «The Wolf of Wall Street». Når en slik stjerne dukker opp, kniver motehusene om muligheten til å pakke dem inn i klærne sine.

Det franske motehuset Chanel vant kampen om Robbie, som siden 2018 har vært en av deres ambassadører. Den svært lukrative pakken inneholder kampanjer, plass på første rad på motevisninger – og antrekk på rød løper.

Chanel-brudd

Men fire år i Chanels klær er tilsynelatende blitt mer som en tvangstrøye, enn en drømmekontrakt for skuespilleren: rød løper i Cannes med palljettbukser som klarer å se både for store og for små ut, en skinnende nattkjole på Oscar-utdelingen, et slags Aladdin-kostyme på filmpremiere.

I sosiale medier og i motepressen har skuespillerens nokså konservative antrekk vært gjenstand for kritikk: «Frem til nå har Margot Robbie vært kjent for sin pripne og pyntelige, borgerlige stil, godt hjulpet av hennes nære forhold til Chanel», skrev moteskribent Christian Allaire i Vogue i november.

Men nå er altså noe i ferd med å skje.

Den seneste tiden er Robbie blitt sett i avslappede og friske antrekk fra det italienske motehuset Bottega Veneta, som har seilet opp som en favoritt blant celebritetsstylistene. På Tiktok florerer det av videoer som hyller det fansen kaller Robbies «Bottega-æra». Amatørvideoer av en muggen Robbie i Chanel er klippet sammen med smilende, glødende bilder av henne i en smaragdgrønn Bottega Veneta-kjole.

Louis Reinsve

En som også holder i en Chanel-kontrakt, er den norske skuespilleren Kristine Frøseth. Men en av de mer omtalte kontraktene mellom en norsk skuespiller og et fransk motehus, er den mellom Renate Reinsve og Louis Vuitton.

Ikke lenge etter at Reinsve vant prisen for beste kvinnelige skuespiller i Cannes i fjor («Verdens verste menneske»), grep motehuset tak i henne. Siden er hun nærmest utelukkende blitt sett i Louis Vuitton-antrekk – blant annet på den årlige Met-gallaen i New York.

Da motenettstedet Melk og Honning nylig kåret Reinsve til én av Mote-Norges 15 mektigste – blant annet på grunn av invitasjon til Met-gallaen – oppfordret juryen henne til å løsrive seg fra den franske motegiganten «og heller fremme noen av de fantastiske designerne vi har her til lands».

Aussie

Trolig skal det mye til før Reinsve dukker opp på verdens mest ettertraktede røde løper ikledd en kjole fra Michael Olestad eller Celine Aagaard. For å sitere moteredaktør Vanessa Friedman i New York Times-artikkel: «Hvis celebriteter inviteres til gallaen av et merke, er det en uuttalt regel at de må bruke klær fra det merket.»

Foreløpig er altså inngangsbilletten til Met-gallaen for Reinsve den ikoniske LV-logoen. Og i år var det uheldigvis i form av et par glinsende skinny jeans.

Mer heldig var kanskje Margot Robbies Bottega-jeans, som hun nylig ble avbildet i: Løse skinnbukser som ser ut som de er laget i denim, kombinert med en hvit t-skjorte og oversized blazer. Som australske Vogue skrev: «[ …] mer i tråd med sin australske arv, og den lokale motescenens fokus på komfort, tidløshet og avslappethet.»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.