– Interessen for hva karakterer på tv har på seg, har aldri vært større enn nå. For i takt med at tv-serier har opparbeidet seg ny status som prestisjetungt kulturuttrykk, har fokuset på kostymer blitt større. Publikum forventer mer. Det har gjort hverdagen for oss kostymedesignere tøffere, men også ført til større budsjetter, forteller Jeriana San Juan, som for tiden er travelt opptatt med å kle opp skuespillerne i «The Get Down».
Fakta: «The Get Down»
Ny serie signert Baz Luhrmann, som tidligere har regissert kostymedramaer som «Moulin Rouge!» og «The Great Gatsby».
Bakteppe for serien er hip-hopens fødsel sent på 70-tallet i de fattige bydelene i New York.
«The Get Down» har premiere på Netflix 12. august.
Dramaet, som er hjertebarnet til «Moulin Rouge!»-regissør Baz Luhrmann, tar for seg hiphopens fødsel, og er en orgie i musikk, dans og fargerike kostymer. Ved hjelp av et ukjent antall millioner kroner – samt et team på 50 mennesker – har San Juan fått i oppgave å gjenskape moten i 70-tallets New York generelt og Bronx spesielt.
– Perioden vi skildrer var en brytningstid i New York, hvor musikk, dans og gatekunst smeltet sammen til en helt ny subkultur som eksploderte i de fattige bydelene, forteller hun.
– Moten startet i de møkkete gatene i New York. At unge mennesker uten en krone i lommen begynte å skape sin egen stil var noe nytt. De fant originale måter å bruke klær på, motivert av et ønske om å synes i bybildet. Uten penger benyttet de seg av det de hadde til rådighet, som sterke farger, oppsiktsvekkende mønstre eller matchende detaljer på hjemmesydde antrekk. Det ble starten på det vi kaller urban mote. Klær er med andre ord en svært viktig del av serien, og har stor betydning for den historien vi ønsker å fortelle, sier San Juan.
Fakta: Moteserier gjennom tidene
«The Dukes of Hazzard»
Daisy Dukes varemerke, superkorte shorts laget av avkuttede jeans, blir fremdeles kalt «Daisy Dukes» i USA.
«Dynastiet»
Elsket og hatet, men klærne til Krystle og Alexis satte standard for mye av 80-tallsmoten. Skulderputer, paljetter og regelrett juggel var noen av trendene denne serien startet.
«Miami Vice»
Crockett og Tubbs overbeviste en hel generasjon menn om at t-skjorter under hvite dresser var noe av det kuleste du kunne ha på deg.
«Sex og Singelliv»
Denne serien revolusjonerte TV-moten og gjorde kostymedesigner Patricia Fields til stjerne og Sarah Jessica Parker til moteikon. Populariserte også skomerker som Jimmy Choo og Manolo Blahniks, for å nevne noe.
«Gossip Girl»
Tenåringsdramaene svar på «Sex og Singelliv», som kretset rundt særdeles velkledd ungdom fra New Yorks Upper East Side. På slutten av serien ble kostymedesigneren tilsendt haute couture fra de ypperste designerne i Paris, i håp om at antrekkene ville bli brukt i serien.
«Mad Men»
Kostymedesigner Janie Bryant fikk en hel verden til å lengte tilbake til 60-tallet, eller i hvert fall til den tids mote. I kjølvannet av suksessen designet Bryant en svært populær «Mad Men»-inspirert kolleksjon for Banana Republic.
«Pretty Little Liars»
Nok et populært tenåringsdrama med trendy karakterer. PLL har en svært trofast fanskare, og mange av dem har startet blogger om klærne som vises i serien. Googler du «Pretty Little Liars fashion» får du opp nærmere 900.000 treff.
En kjempejobb
Før hun begynte med kostymedesign for tv, jobbet Jeriana San Juan for Ralph Lauren. Dag ut og dag inn satt hun ved pulten sin og designet klær for samme type kvinne.
– Jeg pleier å si at motedesign er en skrivebordsjobb, og jeg kjedet meg veldig. Du sitter der og jobber med den samme jakken eller kjolen og endrer kanskje på en lomme eller en annen detalj. Kostymedesign er langt mer utfordrende, kreativt sett. På denne serien designer jeg for alle mennesketyper – fra den hippe skjønnheten som vanket på Studio 54 til den hjemløse mannen hun passerer på gaten, sier San Juan.
Hun legger til at kostymer er interessante fordi de er med på å fortelle historien til en karakter.
– Selv før de åpner munnen har du en idé om hvem denne personen er gjennom hår, sminke og klær, påpeker hun.
D2 møter henne på kostymelageret i Queens, som er del av studioene hvor brorparten av serien er spilt inn. Bygget spenner over et par hundre kvadratmeter og huser hundretusenvis av plagg, enten kjøpt inn eller produsert av San Juan og hennes team. Mye av tøyet er bruktklær. En av assistentene hennes har som eneste jobb å reise verden rundt for å for eksempel sikre seg avlagte jeans i Japan eller second hand-kjoler fra London.
– Men hovedkarakterene har stort sett spesialsydde klær, slik at ingen seere skal kjenne igjen ting fra sitt eget klesskap som de kjøpte i en kjedebutikk i forrige uke, sier hun.
Det er også viktig at klærne ikke ser ut som kostymer, så man vasker dem gjerne et titall ganger, tilfører svetteflekker eller sliter dem ut på andre måter, slik at plaggene virker autentiske. For å holde styr på det svimlende volumet av klær, har San Juan har et eget garderobecrew som har full oversikt over hva som går ut og inn og hvilke plagg som blir brukt i hvilke scener. I tillegg har hun tre assistentdesignere, tre fulltidsskreddere, fire hovedskostymører som deler ansvaret for å kle opp hovedrolleinnehaverne og disse igjen har 20 assistenter.
– Men ansvaret er til syvende og sist mitt. Jeg ser igjennom alle kostymer og antrekk før jeg gir grønt lys, forteller hun.
500.000 sko
Joggesko var en svært viktig del av hiphop-moten, og noe Jeriana San Juan la stor vekt på. Ett av merkene som var populært på 70-tallet var PRO-Keds, ikke så ulike Converse. Dessverre var ikke skoene å få tak i lenger, men en kjapp telefon til produsentene løste problemet.
– Vi fortalte at vi trengte dem til dansenumre i serien, og de sa seg villige til å gjenskape de originale 70-tallsskoene. En fabrikk i Kina produserte en halv million par til oss, og vi er de eneste som har dem nå, sier San Juan.
Men PRO-Keds relanserer skoene sine i forbindelse med premieren på «The Get Down», vel vitende om at serien kommer til å gi dem massiv drahjelp. Tidligere var det vanskelig for kostymedesignere innen tv å få til samarbeid med de store motehusene, for mange av tungvekterne ønsket kun å bli assosiert med større filmproduksjoner. Slik er det ikke lenger. For eksempel tilbød Diane von Furstenberg, som hadde noe av sin storhetstid på 70-tallet, full tilgang til sitt kleslager da kostymedesigneren tok kontakt.
– Hun sa vi kunne ta hva vi ville. Så vi brukte en del av von Furstenbergs vintageplagg og jeg gjenskapte også en del av kjolene og mønstrene hennes, forteller kostymemakeren. Designeren Halston, som kledde opp Jerry Hall og Bianca Jagger på 70-tallet, lånte også villig bort plagg til bruk i serien.
Merkevarebygging
At tv er med på å forme motebildet er forsåvidt ikke noe nytt. «The Dukes of Hazzard», «Miami Vice» og «Ally McBeal» er eksempler på serier som har popularisert trender som henholdsvis dongerishorts, t-skjorter under dresser og miniskjørt som jobbantrekk. Det var likevel ikke før «Sex & singelliv» kom på skjermen i 1998 at kostymedesigneren bak også ble stjerne.
Patricia Field, som kledde opp det trendy New York-firkløveret i serien, ble en ettertraktet moteekspert og designet kolleksjoner for både Payless Shoes og The Home Shopping Network i kjølvannet av suksessen. Serien «Mad Men» startet sågar en liten moterevolusjon som spredte seg både til catwalken og kjedebutikker. Seriens kostymedesigner Janie Bryant fikk tilbud om å lage 60-tallsinspirerte kolleksjoner for både Banana Republic og Brooks Brothers.
Selv før en eneste episode av «The Get Down» er blitt vist, har San Juan fått flere tilbud om å lage kolleksjoner basert på serien.
– Jeg kan ikke si hvem jeg i så fall skal designe for, men det er kjempespennende å få muligheten til å kombinere kostymedesign med motedesign og få det ut til massene, smiler hun.
San Juan synes ikke det er overraskende at 70-tallsmote fremdeles har bred appell i dag, over 40 år senere.
– 70-tallet bød på veldig flatterende klær, med kledelige, feminine snitt, og det er nok derfor vi ser tøy inspirert av dette tiåret i butikkene fremdeles, sier hun.
– Mens jeg har designet kostymer for «The Get Down» har jeg latt meg inspirere av min fortid som motedesigner. Klærne du vil se er trendy, også i dag, for litt av poenget for meg er jo å være relevant i nåtidens motebilde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.