Dette er bergensernes hemmelighet for å skape en suksessfull hiphopgruppe: Du samler «en som er tidig, en som er flink og en som er fet». Trioen A-Laget er gullstandarden, der Vågard sto for de drøyeste linjene, Store P stadig nevnes blant Norges beste rappere og Girson bare er fet, selv om rapversene hans er blant de korteste i bransjen.
– A-Laget var de første som inspirerte oss, men vi kicket mer da vi innså at vi kunne kjøre på med trapsound på norsk, forklarer Martin «Hazy» Steen-Hansen (20).
Og denne aggressive, enkle beats-stilen – som preger fjorårets gjennombruddssingel «Gikk i bakken» – kan få selv en onkel som leser opp handlelisten sin til å høres ut som en fet gangstarapper. Men Steen-Hansen har cv-en i orden. Han har rappet siden før han kom i stemmeskiftet, var den eneste på barneskolen i Olsvik med saggebukser og bandana, og får derfor rollen som «den flinke» i Dårlig Vane. Amadou Jobarteh (20), også fra Olsvik, er «den kule», han begynte først å rappe for to-tre år siden, mens Lars-Kristian «Kikkan» Holme (23) lenge har kompensert for erfaringen til Steen-Hansen med å levere hakket drøyere vers.
Fakta: Dårlig Vane
Dannet i 2012 av Lars-Kristian «Kikkan» Vikne Holme fra Loddefjord og Martin «Hazy» Valding Steen-Hansen fra Olsvik. I 2014 utvidet med Amadou Jobarteh fra Olsvik.
Har gitt ut ep-ene «Genesis» (2014) og «71» (2016).
Best kjent for sangen «Gikk i bakken», som er brukt i NRK-seriene «Skam» og «Mesternes mester».
Ble kåret til «Årets urørt» av NRK P3 i år.
Spiller på Rockefeller fredag 26. mai, sammen med Kamelen og King Skurk One.
Med over 2,5 millioner Spotify-strømminger av «Gikk i bakken» bak seg føltes det nærmest som juks da Dårlig Vane surfet inn som årets Urørt-vinnere, men selv om trioen kan fremstå som en over-natten-suksess, er det seks år siden Steen-Hansen kastet seg ut i rampelyset for første gang. Men det var først da trioen børstet av seg det klassiske hiphoplydbildet ting virkelig begynte å skje.
Norske talenter
I 2011 stilte 13 år gamle Martin Steen-Hansen opp i TV 2-programmet «Norske talenter» med duoen Svindel, samme sesong som en annen hiphopduo, norsk-afrikanske Snow Boyz, også prøvde å sjarmere norske tv-seere. De to gruppene møttes i semifinalen.
– Det var der det begynte, men det er nesten ingen som vet det. Jeg var «laughing stock» nede i fjorden da, men bare øvde og øvde, og ble bedre. Jeg er glad vi ikke vant, for da hadde vi endt opp som en klisjé, forklarer Steen-Hansen.
«Norske talenter»-suksessen er ikke noe han snakker om til daglig, selv ikke manager – og tidligere forbilde – Girson Dias i A-Laget, kjente til Svindel før dette intervjuet ble gjort på hans kontor på USF Verftet i Bergen.
Steen-Hansen falt for hiphop gjennom storebrorens 50 Cent-plater, og som 12 år gammel rapper begynte han å grave i historien. Han ble nostalgisk over et 1990-tall han selv ikke hadde fått være del av; artister som Method Man, Redman og The Notorious B.I.G. Han satt i studioet til Elvetun ungdomshus i Loddefjord og prøvde å gjenskape 90-tallssounden, det var her både hans gjeng fra Olsvik og den noe eldre gjengen til Lars-Kristian Holme fra Loddefjord hang – tiltrukket av en diett av basket, sigaretter og hiphop. De to dannet nå trioen L.O.C.K., med senere soloartist Trond «Angelo Reira» Eriksen, som i 2012 ble til duoen Dårlig Vane.
Gutta fulgte lite med på hva som skjedde i samtidig amerikansk hiphop, men så brøt Atlanta-rapperen Waka Flocka Flame lydmuren sommeren 2010 – med enkle, slagordaktige tekster brølt frem over aggressive beats og hissige synthlyder – tryllet frem på en Playstation. Nå begynte flere nordmenn å brenne 90-tallsregelboken, de forsto at du ikke trengte å skrive like intrikate vers som Nas eller konstruere musikalsk mosaikk av samples og scratching. Dette var lyden av det moderne Atlanta, et lydbilde døpt trap, hvor «less is more» og du gjerne kan rappe som du snakker.
Bergensgruppen Yoguttene var tidlig ute med å eksperimentere med lydbilde og stilarter, og lekenheten, produktiviteten og den lave terskelen for hva man kunne tillate seg å legge ut på sosiale medier ble raskt inspirasjon for en ny bølge rappere i Bergen: Sushi x Kobe, Kjartan Lauritzen, Hester V75 – og Dårlig Vane.
Men med suksessen kom kritikken.
Tøser og kjerringer
«Hvorfor er vi stolt av noen som kaller jentene våre for 'jævla kjerringer'?» spurte førstelektor i norsk ved Høgskolen på Vestlandet, Åse Høyvoll Kallestad, i Bergens Tidende på Kvinnedagen. Hun fortsatte kritikken: «De knallharde macho-guttene karakteriserer seg selv som ‘så jævlig stødig når vi mobber’, og det dreier seg om gjengoppgjør og dop. Det er lite som tyder på distanse og kritikk av det lovløse livet som blir skildret.»
Dårlig Vane la definitivt merke til kritikken, men slet med å ta den på alvor, til det var kronikken preget av for mange misforståelser og tekstutdrag tatt ut av sammenhengen, mener de.
– Når vi rapper «vi er så stødig når vi mobber», er det en oversettelse av «mobbin’» fra amerikansk rap, det handler om at vi er ute med gjengen. Hvem hadde virkelig sagt «jeg mobber folk» på en raplåt, er det kult? Hun skrev også at det handlet om gjengoppgjør, men vi er ikke noen kriminell gjeng, sier Steen-Hansen.
– Her i Bergen har vi ikke fokus på gangstarap, det handler om god stemning og god musikk. Vi møter for eksempel Hester V75-gjengen, spiser god mat og lager noe rap, drar ut for å drikke noe bayer og møte andre folk, sier Holme.
– Det vi sier er ikke så hardt, det er sounden vår som er hard, utdyper Steen-Hansen.
Dårlig Vane driver ikke med gangstarap, de er «kiser som lager kisete musikk». Men når man jazzer med gutta i all offentlighet, må man også tåle debatt om kvinnesynet man formidler. Er det greit å kalle damer for «kjerring», innenfor med linjer som «en tøs som likar tyting og en tøs som likar skriking»?
– Hadde den linjen vært grei hvis du byttet ut tøs med jente? Er det unormalt at folk i Bergen bruker «kjerring» og «tøs»? Har ikke det en plass i harde raplåter? Amerikansk hiphop er jo mye verre, sier Steen-Hansen.
– Det er bergenske uttrykk, når jeg sier «kjerringen som jobber med din mor» kaller jeg ikke henne en fitte. Jeg vil ikke si det er skjellsord, utdyper Holme.
– Noen ganger rimer det bedre, jeg kan ikke alltid bruke «damen» eller «kvinnen». Det er ikke frekt ment, det er bare folk som er hårsåre, mener Jobarteh.
Irritasjonen over kritikken tiltar i styrke.
– Her ser vi masse damer synge med på konsert, og så skal en kjerring fortelle oss at de hater oss? undrer Holme.
– Jeg sier ikke unnskyld, hva skal jeg beklage for, det er vår musikk! Alle kan få lov til å kritisere oss, men jeg gir ikke en fuck. Derfor ble vår nyeste singel, «Ka vet du», drøyere enn alt vi har gitt ut før, sier Steen-Hansen.
Trioen er samtidig fullstendig klar over at egen suksess kan bidra til å gi en noe skjev fremstilling av det motsatte kjønn.
– Da jeg var kid, tenkte jeg: «Hva er det der raplivet? Blir det noe bitches?» For da spilte jeg bare på fritidsklubber. Men etter at vi begynte det eventyret her … Det er skamdigg, sier Steen-Hansen.
– Men ingen av oss er kvinnediskriminerende, hvis noen har misforstått, kan de komme og få en klem, sier Jobarteh.
- - -
Skam-effekten
Dårlig Vanes «Gikk i bakken» ble brukt i NRK-serien «Skam», og er dermed også del av den populære «Skam»-spillelisten på Spotify. Kan vi snakke om en «Skam»-effekt?
Girson Dias
Rapper i A-Laget og manager for Dårlig Vane.
– Låten var helt klart stor før det, men det skjedde absolutt mye etter at den ble brukt i «Skam». Den kom seg til og med inn på Viral 50 Spotify-listen i Sverige, noe som ikke hadde skjedd uten «Skam». Det gir jo håp om å kanskje nå ut til svenskene og danskene. Kamelens «Ingenting» var også med i «Skam», og ble tatt veldig godt imot i begge landene, og den svenske remiksen gjør det også veldig bra, noe som vil få flere folk til å sjekke ut originalen og dermed komme inn på de andre Kamelen-greiene som ligger på Youtube.
Lars K. Hustoft
Manager for Gabrielle. Hennes «5 fine frøkner» ble brukt i en nøkkelscene i sesong 3.
– Vi skal ikke overdrive effekten av disse listene. Det viktigste for «5 fine frøkner»-sangen i Sverige handler om at den fikk en så stor og sentral posisjon som del av en avgjørende scene i «Skam». Vi ser på tallene at alt startet med organiske søk fra publikum, som aktivt lette frem låten på Spotify, la den i egne lister og spilte den mye, både i Norge og utlandet. Men svenskene har lært seg norsk på grunn av «Skam», og det er veldig merkelig hvor mye det har gjort med forståelsen av det norske språket i Sverige.
Eric Fevang
Alias rapperen Feitn fra Kolbotn. Hans «Noe bedre» var med i sesong 2.
– Før sangen var med i «Skam», hadde den 6000 lytt på Spotify, nå har den over 600.000, så det har jo betydd en hel del. Da jeg fikk høre at de hadde brukt låten, tenkte jeg at de kanskje hadde brukt to–tre sekunder, og ikke at de hadde brukt nesten hele sangen i en av de viktigste scenene med Noora og William. Det er veldig spesielt at en sang jeg spilte inn på gutterommet i 2010, har nådd ut til så mange forskjellige mennesker i så mange land, i dag har jeg lyttere i hele Skandinavia og Europa.(Vilkår)