Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Bruker hodet. Å være ute er ikke bare bra for kroppen og balanseevnen. Men også for konsentrasjonsevnen, viser ny forskning.

Bruker hodet. Å være ute er ikke bare bra for kroppen og balanseevnen. Men også for konsentrasjonsevnen, viser ny forskning.

Mye utetid i barnehagen fører til bedre konsentrasjonsevne ti år senere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Gøril Sæther publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Jeg ble genuint overrasket, sier forsker Vidar Sandsaunet Ulset.

Effekten av utetid i barnehagen varer i mange år. Det viser forskningen til psykolog Vidar Sandsaunet Ulset. Barna som var mye ute, hadde bedre konsentrasjonsevne i annen klasse på barneskolen. Studien har Ulset tidligere fortalt om i et intervju i DN.

Nå er disse barna blitt tenåringer i alderen 13 til 16 år. Ulset og forskerteamet lurte på om sammenhengen mellom utetid og konsentrasjonsevne var like tydelig ti år senere. Studien ble nylig publisert i det fagfellevurderte tidsskriftet Journal of Environmental Psychology.

– Vi oppsøkte alle de 562 barna som var med i undersøkelsen for ti år siden. Vi sporet dem opp, sendte brev og fikk svar fra cirka halvparten. Disse ble med videre, sier Vidar Sandsaunet Ulset (38).

– Det mest oppsiktsvekkende var at de barna som tilbrakte mer tid ute i barnehagen, fortalte at de konsentrerte seg bedre ti år etterpå. Og det er litt uvanlig å finne sånne sammenhenger over så lang tid. Jeg ble genuint overrasket.

Vidar Sandsaunet Ulset er psykolog og postdoktor ved forskningssenteret Promenta ved Universitetet i Oslo.

Vidar Sandsaunet Ulset er psykolog og postdoktor ved forskningssenteret Promenta ved Universitetet i Oslo.

Bedre karakterer?

Forskningsmetoden er spørreskjemaer og intervjuer av barna selv, barnehageansatte og lærere. Det er kontrollert for sosioøkonomisk status, barnehagekvalitet og andre forhold.

– Vi hadde ikke ventet å finne en så tydelig sammenheng fordi det hadde gått så lang tid. Det er mange ting som påvirker barnas utvikling: hvordan de har det i familien, hva slags lærere og vennskap de har. Ungdomstiden kan jo i seg selv være en utfordrende tid. Vi synes det var interessant at de konsentrerer seg bedre så lang tid etterpå.

Med ungdommenes og foreldrenes tillatelse tok forskerne kontakt med Statistisk sentralbyrå for å få tilgang på karakterene fra de nasjonale prøvene.

– Vi var interessert i å finne ut om det kan være slik at utetid i tidlig barndom fører til bedre resultater på skolen, sier Ulset.

Her var sammenhengene mindre tydelige.

– Barna som var mer ute i barnehagen, gjorde det bedre på kognitive tester. Og arbeidshukommelse henger sammen med karakterer innen matte og lesing. Vi kan ikke si noe sikkert om utetid påvirker karakterene, men vi har nå fått en indikasjon vi skal forske videre på.

Ut på tur

De seneste årene har barn tilbrakt mer tid foran skjermer og erfart «Stjålet fokus», som er navnet på Johann Haris nye bestselger om skjermenes trussel mot konsentrasjonsevnen. Bare boktittelen «Stjålet fokus» får tankene til å vandre: Er det virkelig mulig å stjele et fokus, eller er stjålet fokus bare et eksempel på dårlig norsk?

Uansett: Ulset har ikke forsket på skjermer, han vil ikke mene noe om det. Men han understreker at det finnes rikelig av studier som viser en sammenheng mellom friluftsliv og psykisk velvære.

– Hvor ofte er du og familien din ute i naturen?

– Vi er ute så mye vi kan. Selv om det kan være et ork å komme seg ut. Jeg har to barn på syv år og én på fire år. Vi prøver oss på en skogstur hver uke.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.