Fakta: Naturlig vin
I D2s nye spalte skal naturvinentusiast Lise Aanes (30) lære deg alt hun kan om naturvin.
Lise Aanes har jobbet som barista, kokk og kursholder, drevet vinbaren Esaias i Oslo og har podkasten «Lise + Vin = Sant».
I motsetning til tradisjonelle vinetiketter er naturvinetikettene ofte kunstneriske, sære og morsomme. Håndtegnede illustrasjoner, dristige skrifttyper, rare navn og iøynefallende farger er ikke uvanlig.
Noe av grunnen er at naturvin ofte produseres av små familieeide vingårder som fremmer sin egen egenart, kreativitet og visjon. Men de morsomme etikettene er også løsningen på et mer alvorlig problem for produsentene.
Vin uten appellasjon
Appellasjoner er lovbeskyttede, geografisk avgrensede områder for mat- og vinproduksjon, og de finnes over hele verden. Gjennom appellasjonssystemet regulerer myndighetene blant annet hvilke druetyper som kan kultiveres hvor, og hva slags smak og aroma den ferdige vinen fra en bestemt appellasjon skal ha for å få lov til å kalle seg, ja, for eksempel champagne.
Noen naturviner har utradisjonelle smaker sammenlignet med hvordan viner fra deres område «skal» smake. Dermed faller de utenfor appellasjonen – og dette betyr at naturvinprodusenter ikke nødvendigvis får lov å skrive på etiketten hvor vinen faktisk kommer fra.
Hvis man ikke får skrive hvor vinen kommer fra, hvordan kommuniserer man da vinens uttrykk til kjøperne?
For mange er svaret kunstferdige etiketter som forteller noe om vinen, vinmakerens personlighet og historie.
Fakta: Lises anbefalinger: 3 naturviner med spennende etikett
Jauma
Thousand Fires 2021
Mc Laren Vale, Australia
Varenr. 13867701
329,90 kroner
Unico
De lekne etikettene til Jauma er lette å få øye på. Jauma er vinhuset til James og Denise Erskine. Dette er en frisk og ekspressiv hvitvin på 60/40 chenin blanc og arneis, hvor cheninen har fått være i hele drueklaser, mens arneis har gjennomgått skallmaserasjon. Resultatet blir en lett oransjevin med preg av aprikos og appelsin.
Catherine & Pierre Breton
Épaulé Jeté Bourgueil Rouge 2020
Loire, Frankrike
264,90 kroner
Varenr. 14416801
Blend Wines
Få etiketter er blitt så synonyme med fransk naturvin som Épaulé Jeté av illustratøren Michel Tolmer. Navnet henspiller på vektløfting og har gjort vinene til Breton-paret ikoniske. Denne, laget på cabernet franc, er en lys og saftig rødvin med konsentrert frukt og urtepreg.
Il Farneto
Berzmein Rosso 2020
Emilia-Romagna, Italia
189,90 kroner
Varenr. 11743001
Blend Wines
Lett gjenkjennelig etikett med glad type med skjegg. Han ble sikkert glad av denne vinen, for den er et godt kjøp! Ultimat pizzavin på druen marezemino, svært moden på nesen med en touch av urter og grønn paprika. Gode tanniner i kinn og front. Overraskende lang i forhold til pris, mye vin for pengene.
«Den der vinen med ansikt»
En av de første produsentene som markedsførte vinene sine slik, er Stephanie og Eduard Tscheppe-Eselböck. De står bak vinhuset Gut Oggau i Burgenland, Østerrike.
Flaskeetikettene, som er designet av det internasjonale reklamebyrået Jung von Matt, har gjort dem verdensberømte. Her får alle vinene hver sin «personlighet» i et slektstre med navn, ansikt og beskrivelse, som for eksempel rosévinen Winifred, en ung kvinne med «et omgjengelig og muntert lynne», eller bestefaren Bertholdi, «en sterk burgenlender». Personligheten og etiketten korresponderer med vinens egenskaper, som vinstokkenes alder og den ferdige vinens aroma- og smaksuttrykk.
Sosiale medier har bidratt til naturvinens popularitet de siste årene, og riktig etikett kan øke salget. Dette vet vinimportøren Jenny Lefcourt i New York godt. Hun har, i samarbeid med vinmakerne, gitt nye etiketter til flere av vinene hun importerer.
En av disse er merloten til Avignon-produsent Domaine de la Patience. Da de sammen redesignet etiketten og gikk fra en tradisjonell og dempet stil til en som var leken og fargesprakende, økte salget med 750 prosent, ifølge en artikkel på nettstedet Eye on Design.
Vinpolitikk
I Østerrike forsøker noen å endre på systemet for merking av naturvin: Chris Yorke, leder i organisasjonen Austrian Wine Marketing Board, prøver å få naturvin inn under betegnelsen «qualitätswein», kvalitetsvin. Tidlig i 2023 presenterte han ideen for appellasjonsmyndighetene.
Østerriksk naturvin, med internasjonale stjerner som Gut Oggeau, Meinklang og Sepp Muster i spissen, er i vinden over hele verden – men naturvinprodusentene kan ikke trykke det østerrikske flagget på flaskene sine. Hvis vinetikettene ikke kan si noe om hvor vinen kommer fra, er det dårlig reklame for Østerrike, mener Yorke.
Spørsmålet er om han får med seg de mest kjente produsentene innen østerriksk naturvin på prosjektet: De er allerede så populære at de hverken har behov for, eller ønsker, å bli med i appellasjonssystemet. De vakre, kunstneriske etikettene er blitt en del av naturvinopplevelsen, ikke ulikt spennende design på en vakker vinylplate.
Så ikke vær redd for å velge vin basert på etiketten – det er ofte en god idé!
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.