I 1974 ankom Ahmad Faiz Paradis, og han ville gjerne fotografere begivenheten. Sammen med et knippe kamerater skred førstegenerasjonsinnvandreren fra Pakistan til verket.
- Faiz sin iscenesettelse av seg selv er ekstremt gjennomført, og viser at selv ikke amatørfotografer er tilfeldige, sier redaktør Harald Østgaard Lund:
- Selv om Faiz er til stede på alle bildene, er det alltid på halvdistanse. Det viktige for ham var å formidle omgivelsene han befant seg i til familie og venner hjemme i Pakistan.
30 år senere kan vi følge Faiz fra hans posering blant eksotiske vekster i Botanisk hage i 1976 til han avslappet tar plass foran Holmenkollen ti år senere.
Les mer:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cirka 1854: Tidsmaskinen |
1889: Billedkunstneren |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
Cirka 1910: Møte med nøden |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1958: Fæst på Folkets hus |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong |
2003: Historiens slutt |