Om bilisten er syklistens nemesis nummer én, må punkteringen være en god nummer to. Få ting er surere for en sliten syklist enn å stå med flatt dekk noen timers tråkking innover i granskauen. Lappesakene? På plassen sin, hjemme i boden.
Likevel er det en grunn til at vi fortsatt sykler med luftfylte sykkelhjul og tilhørende punkteringsfare. Den gamle, velprøvde og enkle teknologien er rett og slett vanskelig å erstatte med noe punkteringsfritt som samtidig ivaretar kravene til vekt, komfort og sikkerhet. Tidligere forsøk med dekk i massiv gummi har eksempelvis ikke vært spesielt vellykkede. De ble for tunge og stive.
Fakta: Air Free Concept
Punkteringsfritt sykkelhjul fra Bridgestone
Luftløst
Men nå mener dekkprodusenten Bridgestone å ha kommet opp med en løsning. Sammen med det japanske datterselskapet Bridgestone Cycle har man utviklet en prototype på et luftløst sykkeldekk der fjæringen overlates til flate spiler i en form for termoplast. Spilene sitter mellom dekket og et indre hjul med faste eiker.
Noen spørsmål melder seg umiddelbart. Hva med dempingen? En av fordelene med et luftfylt dekk er jo at små ujevnheter i veibanen tas effektivt opp. Denne typen mikrodemping gir også bedre feste, særlig på løst og ujevnt underlag. Hvis selve dekket er hardere, og fleksibiliteten flyttes til eikene, kan man miste deler av friksjonen mot underlaget, som for eksempel gjør det mulig å sykle opp en bratt grusbakke.
Et annet spørsmål er om hjulkonstruksjonen blir stabil nok. De fleksible eikene skal gi etter i vertikalplanet for å ta opp ujevnheter, men må samtidig stå imot kreftene i side- og lengderetning fra syklistens tråkk. Et hjul som gir etter når det påføres kraft gjennom pedalene, er potensielt et farlig hjul, særlig om det flekser sideveis. Det er også et ineffektivt hjul, der deler av syklistens arbeid forsvinner i bevegelser i konstruksjonen, i stedet for å overføres gjennom dekket til bakken.
Snikende mistanke
Om Bridgestone har funnet løsninger på disse utfordringene, gjenstår å se. Air Free Concept-hjulet er dessverre bare på prototypestadiet, og skal ikke lanseres før i 2019. Det har en tendens til å være slik med fikse, nye sykkelideer. Og som nevnt i en tidligere spalte om folkefinansierte sykkelhjul med innebygget elektrisk motor, hjelper det lite om ideen er god, hvis man ikke kommer seg ut i markedet før de kinesiske kopistene. Bridgestone har allerede jobbet lenge med dette relativt enkle konseptet, og når man trenger to år til på å bringe det ut til markedet, melder det seg en snikende mistanke, i hvert fall hos denne spaltisten, om at selve ideen kanskje ikke er riktig god nok.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.