Lyden av en Harley-Davidson motorsykkel som fyres opp – eller rettere sagt brølet, eksplosjonen – er lyden av temmelig insisterende frihetslengsel. Det er også lyden av fortid. Man kan elske eller hate rabalderet, men veldig kompatibelt med kravene til klimavennlig og tidsmessig urban transport er det ikke.
Fakta: Kommentar: Jan Omdahl
Journalist og skribent. I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.
Det har de for lengst skjønt i Harley-hovedkvarteret i Milwaukee, og selskapets første helelektriske motorsykkel, cruiseren Livewire, skal etter planen komme i handelen i løpet av året.
Choppermoped
Harley-Davidson har også ambisjoner om å nå helt nye kundegrupper, langt utenfor biker-segmentet. Under den årlige teknomessen CES i Las Vegas viste selskapet frem to nye og, skulle man tro, temmelig lite Harley-aktige konsepter. Det ene er rett og slett en elektrisk tråsykkel, designet som en krysning av vanlig offroadsykkel og lett trail-motorsykkel.
Det andre er doningen på bildene her – noe man vel må kalle en elektrisk moped. En slags futuristisk-nostalgisk krysning av 1970–1980-talls crossykkel, lett chopper og vanlig moped, med frekk led-frontlykt og skateboard-aktige fotbrett i tre, gaffelfjæring på forhjulet og langpute som i teorien bør kunne ha plass til to.
Fakta: El-Harley
Harley-Davidson har vist frem nye, elektriske sykkelkonsepter.
harley-davidson.com
Konseptet er ikke ulikt ting man har sett fra andre produsenter, som Lithium Cycles’ folkefinansierte Super 73 Scout, men man kan gå ut fra at Harley-Davidson vil levere et produkt med en helt annen produktkvalitet – og i en helt annen prisklasse.
Hvem man ser for seg som kunder, er uklart. Det er vanskelig å se for seg en 130-kilos bikertype i denim og lær rulle opp foran MC-klubben på en av disse, men samtidig er den kanskje litt for grov og tøff i trynet til å appellere til den grønne urbanisten. Mikromobilitets-hipsteren, kanskje?
Bycruiser
Uansett, det var mye entusiasme å spore da et par meget tidlig prototyper ble vist frem og lånt ut til noen heldige utvalgte som fikk sladde rundt under X-Games i Aspen, Colorado nylig, så magefølelsen er at konseptet har noe for seg. (Selv om denne skribenten nå fikk assosiasjoner til Jim Carreys og Jeff Daniels’ sammenklistrede ankomst på tohjuling til samme by i «Dum og dummere».)
Lite er kjent om det tekniske, men batteripakken ser røslig ut, så et par–tre kilowattimer bør det være plass til. Topphastigheten er neppe all verden, trolig 70–80 kilometer i timen eller mindre.
Dette er ikke et kjøretøy for den åpne landeveien som er Harley-Davidsons naturlige revir, men for cruising i bygater – eller kanskje aller helst for å farte rundt i depotet under racinghelg et sted ute i en saltørken i solsvidde Sør-California.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.