Det er et eller annet med brukeropplevelsen til Snapchat som virker skreddersydd for å forvirre. Jeg har lenge tenkt at det er meg det er noe galt med, at jeg bare er gammel og dum. Men jeg er visst ikke den eneste som sliter.
Tvert imot: Snapchat er angivelig et stykke på vei designet for å være vanskelig å bruke. Ifølge teknologinettstedet Techcrunch skal tanken ha vært at en lite intuitiv brukeropplevelse skulle gi Snapchat viral spredning blant skoleungdom som viste hverandre tips og triks.
Det fungerte som en kule, til et visst punkt. Men nå er veksten i brukermassen stanset nesten helt opp. Det børsnoterte eierselskapet Snap Inc. taper penger, underskuddet i tredje kvartal var på friske 3,6 milliarder kroner, aksjekursen går feil vei.
Jakter nye brukere
Paller av de teite Snapchat-brillene ligger angivelig usolgte på lager, og konkurrenter som Instagram har for lengst rappet noen av Snapchats mest originale funksjoner, som ansiktsfiltrene Lenses, og Stories-funksjonen som lar deg følge venners offentlige oppdateringer.
Snapchat må for enhver pris finne nye brukere og inntektsstrømmer. Selskapets kjerneidé, til tross for funksjoner som Stories og Discover-seksjonen med medieinnhold fra samarbeidspartnere, har alltid vært å være en litt funky tjeneste for private bilde- og videomeldinger mellom unge folk.
Men nå skal Snapchat bli enklere å bruke, mer kommersiell og mer åpen. Man skal samtidig sikte seg inn mot eldre brukere, fra 34 år og oppover, skjønt det er fortsatt noe uklart hvordan gamlingene skal lokkes inn.
I nye Snapchat, som rulles ut gradvis og kanskje allerede er havnet på telefonen din når du leser dette, skal satsingen på AR – utvidet virkelighet – bli enda sterkere.
Kreatører og kremmere
Snapchat rekker også ut en hånd til celebriteter og kommersielle innholdsprodusenter, såkalte influencere. Til nå har appen vært lite tilrettelagt for denne typen personlig innholdsmarkedsføring, noe som har drevet mange unge kremmersjeler over til andre plattformer.
I nye Snapchat skal alt du gjør med vennene dine samles til venstre for kameraskjermen, mens innhold fra «kreatørene» plasseres sammen med innhold fra redaksjonelle medier i en seksjon til høyre for kameraskjermen. Slik skal «Social» skilles fra «medier» for å gjøre ting tydeligere, forteller Snapchat i en bloggpost.
Hvor tydelig tuskhandleriet og journalistikken skilles fra hverandre i den nye Discover-seksjonen gjenstår å se, men på prinsipielt grunnlag må være lov å rynke litt på nesen over enda en mediekanal som velger å sause sammen redaksjonelle medier og rosa påvirkningsagenter fra bloggsfæren.(Vilkår)