Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Kryptosko. Nike har kjøpt skomerket RTFKT. Prisen på de enkelte av de dyreste modellene er på den gale siden av en million kroner.

Kryptosko. Nike har kjøpt skomerket RTFKT. Prisen på de enkelte av de dyreste modellene er på den gale siden av en million kroner.

Kan det friste med et par virtuelle sneakers til 1,2 millioner?

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

NFT-bølgen har for alvor nådd skomarkedet.

Kryptofashion – der har du en vekstindustri for vår tid. Plutselig var det kulere å eie virtuell mote enn å iføre seg et fysisk plagg. Adidas, Balenciaga, Burberry, Dior, Dolce & Gabbana, Fendi, Gucci, Givenchy, Louis Vuitton, Nike, Prada: Alt fra gatemote til haute couture selges som såkalte NFT-er, non-fungible tokens, ofte for høyere priser enn tilsvarende fysiske produkter.

Galskap? Vel, mote har alltid handlet om identitet og selvrepresentasjon, og vi lever stadig mer digitalt, så det er en viss pervers logikk i det hele. Ulempen er selvsagt at når NFT-markedet krasjer, er det ikke like stas å eie en NFT som en skreddersydd Dior eller Ralph Lauren.

Fakta: Jan Omdahl

Kommentator og skribent.

I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.

Animert

Det man kjøper, er en illustrasjon eller 3D-animasjon av et klesplagg, med «ekthetsgaranti» i form av en NFT, et digitalt sertifikat oppbevart på en såkalt blokkjede. Smarte merker som Balenciaga selger også mote inne i dataspill som Fortnite.

Den første mote-NFT-en ble solgt i ett eksemplar av det digitale motehuset The Fabricant i Amsterdam i 2019. Det heldigitale antrekket var designet av Johanna Jaskowska, en digitalkunstner som jobber i krysningspunktet mellom mote og teknologi og er kjent for Instagram-filtre som Beauty 3000, Blast og Badland.

Vil sko seg

Nike satser tungt på NFT og har kjøpt opp skomerket RTFKT. En av selskapets virtuelle sneakers, modellen StormRider RTFKT C NXKT (bildet), koster den nette sum av 1,2 millioner kroner. I 2021 samarbeidet RTFKT med den 18-årige kryptokunstneren Fewocious om tre modeller man kunne «prøve» via Snapchat. På seks–syv minutter ble 600 par auksjonert bort for til sammen 28 millioner kroner. Kjøperne kunne også kvittere ut et par fysiske sko, men RTFKT fremholdt at det var det digitale paret som var «ekte vare».

Fakta: Kryptomote

Motebransjen satser virtuelt. Merker som Dior, Gucci, Adidas og Nike selger såkalte NFT-er (Non Fungible Tokens) som representerer digitale moteplagg.

Dette med autentisitet blir fort komplisert når den fysiske og virtuelle verden møtes. Nike saksøker for tiden StockX, en markedsplass som har lansert en serie NFT-er som angivelig representerer fysiske Nike-produkter i nettbutikken. Nike mener StockX misbruker selskapets merkevare for å spekulere i NFT-boomen. Det er dessuten uklart om NFT-ene er digitale kvitteringer for fysiske sko, eller bare gir eierskap til fryktelig dyre bilder av sko.

Alt må vekk

Hos George Yang, med bakgrunn fra motehusene Cerruti, Costume National og Guy Laroche, får man visstnok begge deler. Han startet Cult&Rain, som nå prøver å kvitte seg med 2000 NFT-er som også representerer fysiske sneakers i fem ulike fargekombinasjoner, produsert ved selskapets fabrikk i Italia. Fremdeles er det noe fornuft i markedet: Man finner virtuelle hauger av usolgte «limiterte» Cult&Rain-sko på kryptobørsen OpenSea.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.