Et bilde på det moderne Norge så godt som noe: ungguttene borte på Oslos vestkant som triller lutrygget rundt på de elektriske enhjulssyklene sine mens de sveiper febrilsk på mobilen. Privilegier, dovenskap og konsentrasjonssvikt i en douchete pakke. Man håper i sitt stille sinn at en av dem skal gå på trynet, men det skjer aldri. Teknologien er med andre ord ganske god.
Likevel er det neppe enhjulsløsningene som skal løse storbyenes transportproblem. Snarere er det ulike typer små elektriske tohjulinger som blir en viktig ingrediens i den nye blandingsmodellen for grønn urban transport. Bilen er det bare å glemme, den tar ikke mindre plass selv om den er elektrisk. De elektriske utgavene av vanlige scootere eller mopeder er velegnede til større avstander i høyere hastighet, men aldersgrense, krav til førerkort og behovet for hjelm legger en del begrensninger for potensialet. Den elektriske sykkelen er heller ikke noe man vil ha dundrende rundt på byens fortau. Nei, til «den siste kilometeren», de korte turene i indre by og på steder der man deler plassen med fotgjengere, er det kanskje den elektriske sparkesykkelen som er mest velegnet.
Utleie tar av
Dette var ærlig talt ikke noe jeg så komme. Men el-sparkesykkelen er i ferd med å bli stor, ikke minst i USA. Hver sykkel tar opp mindre enn en tiendedels kvadratmeter byrom, spørsmålet er om den kan leve i fredelig sameksistens med trafikanter på to ben. I San Francisco ble det en del agg da de første bølgene av el-scootere plutselig fylte fortauene. Det er utleie som tar av, snarere enn salg. Brukerne er ikke barn, men unge og voksne som har råd til å betale leie. Turen går typisk mellom kollektivtransport og arbeidsplass eller lignende kortere distanser på én til fem kilometer.
Dette var ærlig talt ikke noe jeg så komme. Men el-sparkesykkelen er i ferd med å bli stor
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herTil Norge?
Skal vi tro magasinet The Economist, drives den amerikanske bølgen av slike sykler ikke bare av elektrisitet, men også av en stri strøm av venturekapital fra Silicon Valley, der investorer får dollartegn i øynene av omsetningstallene til noen av selskapene som driver med utleie. Et av dem, Bird Rides, er nå verdsatt til to milliarder dollar. En av de hardeste konkurrentene, Lime, kom først til Europa, da de i juni lanserte et par hundre sykler med lett gjenkjennelig limegrønn batteripakke i Paris. Det koster om lag 8 kroner å løse ut en sykkel, samt én krone per 15 minutters bruk. Om eller når en av aktørene kommer til Norge, er foreløpig usikkert. Det samme er eventuelle planer for elektrifisert tilbud fra den ledende norske aktøren, Urban Infrastructure Partner, som blant annet drifter Oslo Bysykkel.
* (Vilkår)