I 2050 er vi nesten ti milliarder mennesker på vår overopphetede klode. Anslagsvis 68 prosent vil bo i byer, mot 55 prosent i dag. Det blir trangt. Hvordan løser vi byenes miljø- og trafikkproblemer?
Den elektriske bilen er kanskje mer klimavennlig enn fossilbilen, men fortsatt for stor, for ineffektiv, for dyr, for dødelig. Fremtidens urbane transport kan bare bli bærekraftig gjennom en kombinasjon av oppgradert kollektivtrafikk, godt fotarbeid fra byens befolkning og ulike former for langt mer energieffektiv, elektrifisert personlig transport.
Det siste skal vi kalle mikromobilitet, om analytikeren Horace Dediu får det som han vil. I podkasten «Micromobility» snakker han om muligheter og utfordringer for elektriske og pedaldrevne transportløsninger med egenvekt opp til 500 kilo. Det utelukker vanlige biler, men ikke mindre elektriske firehjulinger, store varesykler og andre hybrider av ny og gammel transportteknologi.
Fakta: Mikromobilitet
Kan bli for transport det mikroprosessoren er for informasjon.
Mikroalternativer
I Norge er elsykkelen den store folkefavoritten, men det stopper ikke der. Bare i denne spalten har vi det siste året vært innom elektriske ståhjulinger, elektriske sparkesykler, elektriske mopeder, elektriske skøyter.
I løpet av få år har mer enn 500 millioner mennesker tatt i bruk ulike former for mikromobiltet. Ifølge Dediu er vi vitne til tidenes raskeste adopsjon av en ny teknologisk plattform, altså raskere enn den vi så med pc-en, med internett og med smarttelefonen.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herMen heller ikke denne gang blir det én plan, én teknologi, én løsning for deling, én forretningsmodell. Det blir prøving og feiling, og garantert mye friksjon.
I byer der delingsløsninger for elektriske sparkesykler er kommet lengst, som San Francisco, er det steile fronter mellom tilhengere og motstandere. Det blir gjerne slik når ny og revolusjonerende teknologi løper foran politisk regulering og markedsmodning.
Rullende data
På sikt skal mikromobilitet ikke bare erstatte mange av bilens nåværende bruksområder i urbane områder, men også bli en plattform for helt nye muligheter, slik mikrocomputeren for noen tiår siden erstattet stormaskinen og etter hvert ga oss et helt nytt kommunikasjonssamfunn drevet av pc, smarttelefon, nettbrett og tingenes internett. Det siste blir de mange elektriske transportdingsene i høyeste grad også en del av.
Armadaen av rullende dingser blir leverandør av enorme datasett som vil bídra til utformingen av fremtidens by. Telefoner og innebygde mikroprosessorer og kommunikasjonsenheter sammenkoblet i nettverk blir a mind for the bicycle, slik Steve Jobs i sin tid omtalte den personlige datamaskinen som a bicycle for the mind.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.