Nei, skulle man kaste den journalistiske integriteten på båten og bli influencer, da? Betalte reiser, tunge goodiebagger, fakturering med gaffel, i bytte mot døgnkontinuerlig oppdragsblogging og annen innholdsmarkedsføring, kanskje noen foredrag, litt jatting med på ett og annet våsete singularity-seminar?
Vups, det er visst allerede for sent. Ikke bare er man for gammel, men denne mediale nyskapningen fra postdigitalt ingenmannsland, er visst allerede i ferd med å gå ut på dato.
Møt den virtuelle influenceren. Enda en ny teknologitrend man egentlig ikke orker å høre om, enda et skritt inn i det digitale bekmørket. Hvorfor kaste bort penger på å la påvirkere av kjøtt og blod få betalt for å selge merkevaren din, når en digital avatar kan gjøre jobben helt gratis?
Virtuell beef
De virtuelle versjonene er «personligheter» skapt ved hjelp av CGI (computer-generated imagery), den samme datagrafikken som brukes til å lage spesialeffekter på film, samt litt rudimentært konsept- og tekstarbeid fra en gjeng kynikere i kreativ bransje. Fremskriver man utviklingen noen få år, er det ikke umulig å tenke seg at CGI-animasjonen er koblet med syntetisk tale og kunstig intelligens, og at de har fått egne YouTube-kanaler, talkshow, realityserier etc.
Den første virtuelle påvirkningsagenten var visstnok Instagram-profilen Lil Miquela (@lilmiquela). Hun, eller snarere den, har allerede mer enn 1,1 millioner følgere, og fungerer mest av alt som en slags virtuell utstillingsdukke for merkevarer fra mote- og kosmetikkindustrien.
Grensene mellom fiksjon og virkelighet, allerede temmelig vage i kjendis-, reality- og influencergamet, viskes fullstendig ut når hun «poserer» sammen med Chic-legenden Nile Rodgers, eller «legger ut» et bilde fra Beyoncé-konserten på Coachella.
Surrealismen blir komplett når Miquela havner i en beef med en annen virtuell påvirkningsagent, den mer høyreorienterte (!) Bermuda (@BermudaIsBae), som på ett eller annet tidspunkt skal ha «hacket» og overtatt Lil Miquelas konto.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herRisikooperativ
Alt er selvsagt iscenesatt etter Kardashians-modell av skaperne av Lil Miquela, oppstartsbedriften Brud i Los Angeles. Selskapet ledes av 33-årige Trevor McFedries, som har en fortid som dj under navn som Dj Skeet Skeet og Yung Skeeter.
McFedries har også operert som ikke-virtuell påvirkningsagent i ulike roller, noe som åpenbart skaper tillit i investormiljøer. McFedries og Brud skal følge teknologibransjenettstedet Techcrunch allerede ha hentet seks millioner dollar i risikokapital fra seriøse aktører som Sequoia Capital.
* (Vilkår)