Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Nå kommer Instagram-avatarene

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Virtuell profil har over én million følgere.

Nei, skulle man kaste den journalistiske integriteten på båten og bli influencer, da? Betalte reiser, tunge goodiebagger, fakturering med gaffel, i bytte mot døgnkontinuerlig oppdragsblogging og annen innholdsmarkedsføring, kanskje noen foredrag, litt jatting med på ett og annet våsete singularity-seminar?

Vups, det er visst allerede for sent. Ikke bare er man for gammel, men denne mediale nyskapningen fra postdigitalt ingenmannsland, er visst allerede i ferd med å gå ut på dato.

Møt den virtuelle influenceren. Enda en ny teknologitrend man egentlig ikke orker å høre om, enda et skritt inn i det digitale bekmørket. Hvorfor kaste bort penger på å la påvirkere av kjøtt og blod få betalt for å selge merkevaren din, når en digital avatar kan gjøre jobben helt gratis?

Virtuell beef

De virtuelle versjonene er «personligheter» skapt ved hjelp av CGI (computer-generated imagery), den samme datagrafikken som brukes til å lage spesialeffekter på film, samt litt rudimentært konsept- og tekstarbeid fra en gjeng kynikere i kreativ bransje. Fremskriver man utviklingen noen få år, er det ikke umulig å tenke seg at CGI-animasjonen er koblet med syntetisk tale og kunstig intelligens, og at de har fått egne YouTube-kanaler, talkshow, realityserier etc.

Den første virtuelle påvirkningsagenten var visstnok Instagram-profilen Lil Miquela (@lilmiquela). Hun, eller snarere den, har allerede mer enn 1,1 millioner følgere, og fungerer mest av alt som en slags virtuell utstillingsdukke for merkevarer fra mote- og kosmetikkindustrien.

Les også: Flatpakket vors

Grensene mellom fiksjon og virkelighet, allerede temmelig vage i kjendis-, reality- og influencergamet, viskes fullstendig ut når hun «poserer» sammen med Chic-legenden Nile Rodgers, eller «legger ut» et bilde fra Beyoncé-konserten på Coachella.

Surrealismen blir komplett når Miquela havner i en beef med en annen virtuell påvirkningsagent, den mer høyreorienterte (!) Bermuda (@BermudaIsBae), som på ett eller annet tidspunkt skal ha «hacket» og overtatt Lil Miquelas konto.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Risikooperativ

Alt er selvsagt iscenesatt etter Kardashians-modell av skaperne av Lil Miquela, oppstartsbedriften Brud i Los Angeles. Selskapet ledes av 33-årige Trevor McFedries, som har en fortid som dj under navn som Dj Skeet Skeet og Yung Skeeter.

McFedries har også operert som ikke-virtuell påvirkningsagent i ulike roller, noe som åpenbart skaper tillit i investormiljøer. McFedries og Brud skal følge teknologibransjenettstedet Techcrunch allerede ha hentet seks millioner dollar i risikokapital fra seriøse aktører som Sequoia Capital.

* (Vilkår)