En tekstmelding tikker inn på mobilen din om at en baby skriker i kjelleren. Avsenderen er mor. Så følger to nye sms. Mor tekster at hun går ned i kjelleren for å sjekke. Så: Hun har funnet en baby dekket i blod.
Det er likevel ingen grunn til å ringe 112. Dette er chat fiction, skjønnlitteratur i sms-format.
Fakta: Hooked
Chat fiction-app grunnlagt i 2014. Har 50 millioner månedlige brukere. Historiene presenteres i sms-form. Blant investorene er Snoop Dogg og Mariah Carey.
Korte kapitler
Hver dag publiserer chat fiction-appen Hooked nye cliffhanger-fortellinger på cirka 1000 ord til 50 millioner brukere på verdensbasis. Fortellingene porsjoneres ut i form av én sms av gangen, og etter hvert som meldingene popper opp, danner de et sammenhengende narrativ.
Appen ble unnfanget i 2014 etter at Prerna Gupta og Parag Chordia forsøkte å selvpublisere en science fiction-trilogi på Facebook. De opplevde at folk likte det de skrev, men at få fullførte kapitlene. Distraksjonene latet til å være for mange, teksten for lang.
– De konkluderte med at skjønnlitteraturens formspråk måtte oppgraderes til det 21. århundre. Folk har jo ikke like lange fokusintervaller som de engang hadde, sier Kevin Ferguson i Hooked.
– De testet ut ulike kapittellengder og formspråk. Da de gikk over til å fortelle handlingen i form av tekstmeldinger, føyk fullføringsprosenten i taket.
Snapchatfiction
Senere har det kommet flere chat fiction-apper, som Lure, Wattpad og Amazon Rapids. Chat fiction-elementer bakes også ofte inn i flermediale fortellinger, slik som i NRK-serien «Skam», der meldingstråder ble publisert på nettstedet mellom videoppdateringene.
Hooked publiserer hovedsakelig skrekkhistorier og romansehistorier, som ifølge Ferguson gir best klikktall, men de har også fortellinger innenfor andre sjangere. Nå består de også av videoinnhold og grafikk, og Hooked samarbeider sågar med Snapchat.
Hooked kombinerer historiefortelling med datainnsamling, og analyserer hvor leserne detter av og lokaliserer de mindre leservennlige partiene av historiene.
– Vi har også rigide testregimer forut for publisering. Ofte lager vi en A- og en B-versjon og tester ut hvilken versjon som har høyest fullføringsprosent, sier Ferguson.
Men hvor mye kvalitetslitteratur kan det komme ut av dette? Skal ikke god litteratur utfordre leserens nysgjerrighet og verdensbilde, ikke bare stryke tæppesugne tomler etter fingerhårene?
– Jeg mener at en historie kan være både fengende og kompleks, sier Ferguson.
– Jeg tror uansett innholdet vårt er mer intellektuelt stimulerende enn mye annet som konsumeres på mobil.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.