Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Grønn belønning. Digitale poeng, oppmerksomhet og gaver med lavt klimaavtrykk kan vinnes i Fauna-appen.

Grønn belønning. Digitale poeng, oppmerksomhet og gaver med lavt klimaavtrykk kan vinnes i Fauna-appen.

Ny norsk app bruker spillteknologi for å få deg til å shoppe grønnere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Gründeren vil dytte forbrukerne mot grønnere bedrifter og slik snakke «et språk alle bedriftseiere forstår».

Mange ønsker å leve mer bærekraftig. Likevel sliter de fleste av oss med å endre adferd. Gründer Øystein W. Høie (39) tror ikke menneskeheten lar seg tvinge i en grønnere retning, men at endringer lykkes når mennesker tar valg av fri vilje.

– Vi liker å tenke at vi er rasjonelle, men all forskning viser at for å endre vaner må vi spille på lag med følelsene våre.

Høie tror at det er for vanskelig og kjedelig å bidra positivt i dag.

Fakta: Fauna

Gratis app som vil inspirere til mer bærekraftig forbruk.

Grunnlagt av Øystein W. Høie (39), som tidligere jobbet med spareappen Dreams.

Har som mål å flytte forbruk over til bærekraftige selskaper.

fauna.eco

– Det er en jungel av råd og regler der ute. Det føles som du må ha doktorgrad i bærekraft for å velge rett. Skal forbrukerne leve mer bærekraftig, må det være gøy og inspirerende.

Nå mener han å ha funnet en metode som kan sette fart på det grønne skiftet: Med appen Fauna vil han dytte folk mot et mer bærekraftig forbruk. Forbrukernes samlede makt er det beste virkemiddelet for å oppnå global endring, tror Høie.

– I kapitalismen gjør selskaper alltid det som er profitabelt. Hvis omsetning flyttes til bedrifter med mer bærekraftige modeller, snakker vi et språk alle bedriftseiere forstår. Da vil selv den mest egosentriske produsent motiveres til å ta grønnere valg.

Flytte forbruk. Øystein W. Høie vil snakke «et språk alle bedriftseiere forstår» og flytte omsetning til bedrifter med mer bærekraftige modeller.

Flytte forbruk. Øystein W. Høie vil snakke «et språk alle bedriftseiere forstår» og flytte omsetning til bedrifter med mer bærekraftige modeller.

Grønne drømmer

Ideen om Fauna kom etter at Høie var med på å bygge opp spareappen Dreams, som er lastet ned 300.000 ganger i Norge.

Appen er basert på funn fra hjerneforskning og adferdspsykologi og belønner brukere som tar gode sparevalg med premier, oppmerksomhet og mulighet for å avansere i et digitalt univers. Spillteknologi brukes for å gjøre en kjedelig aktivitet morsom.

– Appen er utviklet med tanke på hvordan hjernen vår faktisk fungerer, ikke på hvilke handlinger mennesker bør gjøre, sier Høie.

Casino

Fauna bruker samme oppskrift for å endre forbruksvaner. Med innlogging via BankID skanner appen dine banktransaksjoner. Basert på ditt forbruk får du en bærekraftsscore. Å kjøpe brukte klær fremfor nye eller være bildeler fremfor bileier er eksempler på handlinger som forhøyer scoren.

Hver gang du gjør noe appen liker, får du belønning. Poeng kan veksles inn i premier som kinobilletter, restaurantbesøk eller surfekurs. Er dette manipulering?

– Så lenge brukerne har mål om å leve mer bærekraftig, mener jeg at dette er en positiv måte å gjøre det på. Et rent rasjonalt verktøy vil ikke fungere like bra, sier Høie.

– Bør dere ha makt til å bestemme hvilke aktører som er mest bærekraftige?

– Det er mange problemstillinger knyttet til dette, og det etiske er vi veldig bevisste på. Alle valgene vi tar, er forskningsbaserte, og vi har et uavhengig råd som kontinuerlig jobber med kriteriene for vår bærekraftsscore. Det siste vi ønsker, er å være et mikrofonstativ for grønnvasking.

– Men dere tjener penger når aktørene får økt omsetning?

– Ja, vi får en cut. Men alle partnere kan tuppes ut hvis ny forskning sier at de ikke er bærekraftige. Vi skal alltid være transparente.

Foreløpig har appen under 4000 brukere. Skal Fauna bli en reell maktfaktor, som forhandler med de største merkevarene, tror Høie de må passere en million brukere innen tre år.

– Da kan vi bli en global forbrukerbevegelse som dytter bransje etter bransje i en grønnere retning.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.