Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tittelens kunst

Tekst
Tittelmakt. ­Tittelen «dikterer hva vi ser», ifølge professor Ruth Bernard Yeazell. ­Edvard Munchs klassiske ­«Vampyr» er et av ­utallige malerier som kunne fått et helt annet budskap med en annen og mindre ladet tittel. Vampyr. Kunstner: Edvard Munch. Datert: 1895. Teknikk: Olje på lerret. Reg. nr.: MM.M.00679. Copyright: @ Munchmuseet Foto: Richard Jeffries / Munch Museet

Tittelmakt. ­Tittelen «dikterer hva vi ser», ifølge professor Ruth Bernard Yeazell. ­Edvard Munchs klassiske ­«Vampyr» er et av ­utallige malerier som kunne fått et helt annet budskap med en annen og mindre ladet tittel. Vampyr. Kunstner: Edvard Munch. Datert: 1895. Teknikk: Olje på lerret. Reg. nr.: MM.M.00679. Copyright: @ Munchmuseet Foto: Richard Jeffries / Munch Museet

Hvorfor har kunstverk titler? En ny bok viser at å gi bilder navn er en ganske ny idé, og at den som har gjort det, ofte ikke har vært kunstneren selv.