Hva fikk bergenseren Hans Krum til å klatre opp på høyden ved Kristiansten Festning og ta sine panoramabilder av Trondhjem by?
I 1854 var fotografiet - kalt daguerrotypier - stort sett brukt til å ta portretter på kloss hold. Hva enn Krums beveggrunner var:
154 år senere står de unike bildene han tok igjen som falmede minner om en by og en fototeknikk som ikke lenger eksisterer. Kun en håndfull av de skjøre daguerreotypiene er nemlig bevart for ettertiden.
Med Hans Krums pionérpanorama gikk det heldigvis annerledes. I 1960 kom sønnen Ragnvald tuslende inn på Universitetsbiblioteket i Trondheim med et knippe solide rammer under armen. Små skattekister som viser Trondhjem slik byen var før asfaltens, bilens og elektrisitetens inntreden. Om det er noe pussig med bildene? Jo da. De er speilvendte.
Les mer:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
1889: Billedkunstneren |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
Cirka 1910: Møte med nøden |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1958: Fæst på Folkets hus |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong |
1976-1988: Norge, mitt Norge |
2003: Historiens slutt |