Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tingenes tilstand

Tekst

Bedriftsarkivene ga oss håndfaste objekter i objektivet.

En gang for veldig kort tid siden, før usynlige frekvenser som gir oss mobilsignaler, satelittsporing og trådløst internett frarøvet brevduene retningssansen og fikk bier til å fordufte, var kommunikasjons-
teknologi noe tungt, fysisk og konkret. Enda mer håndfaste ble telefonapparater, isolatorer og ledningstromler av å bli avbildet.

- De to viktigste sjangrene innen fotografiet er portretter og landskap. Men det finnes en tredje sjanger som er nesten like vanlig, nemlig bilder av gjenstander, sier redaktør Jonas Ekeberg.

- Når en gjenstand blir fotografert, tilføres den en aura som går langt ut over selve funksjonen. Avbildede gjenstander har en nesten mytisk karakter.

Bildene fra ærverdige Elektrisk Bureau er hentet fra tre årtier, men for det utrente øyet er tidsspranget vanskelig å oppdage. Årsaken er at de velprøvde produktseriene knapt nok ble forandret.

Det burde de kanskje ha blitt - Elektrisk Bureau ble nedlagt i 1980.

Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Cirka 1854: Tidsmaskinen

1889: Billedkunstneren

1890-1893: Øyet som ser

1883: Nordstjernen

Cirka 1910: Møte med nøden

1923- 1932: Havets helter

1917: Arbeidere, foren eder

1925: Hundre års kjedsomhet

Cirka 1942: Skampletten

1941-1942: Nasjonal samling

1956-1966: Elektrosjokk

1958: Fæst på Folkets hus

1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong

1976-1988: Norge, mitt Norge

2003: Historiens slutt

Tilbake til hovedsaken