Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Toppledere frykter Facebook

Tekst

Sjefer er så sløve og apatiske at de er redde for populære nettsamfunn og ny teknologi.

Frykt og usikkerhet er to av hovedårsakene til at toppledere ikke vil ta i bruk sosiale medier (Web 2.0) som blogger, Facebook, Msn og Twitter som del av sin kommunikasjonsstrategi.

Dette kommer frem i den nye undersøkelse, der over 500 toppledere fra hele verden deltok, utført av it-selskapet Avanade.

- Tidlig bruk av sosiale medier fører til bedre kundeforhold og mersalg, sier markedsansvarlig Petter Jenssen i Avanade Norge til D2.no.

Jenssen peker på at 73 prosent av de nordiske selskapene ser økt kundetilfredshet etter å ha tatt i bruk sosiale medier. Dessuten rapporterer 64 prosent om bedre omdømme i markedet.

Likevel svarer 60 prosent av de spurte at de ikke har noen planer om å integrere disse teknologiene i selskapet. Kun 18 prosent hadde noen form for strategi for å ta det i bruk.

 

Gir en pekepinn
En undersøkelse gjennomført av det amerikanske strategiselskapet Cone viser at hele 85 prosent av de som bruker sosiale medier ønsker å kommunisere med bedrifter via disse nye kanalene.

- Det gir en pekepinn om hva som kommer – og hva norske bedrifter bør forberede seg på, mener Petter I. Jenssen.

De viktigste barrierene for nordiske toppledere til å ta i bruk sosiale media er ifølge Avanades undersøkelse frykt for ukjent teknologi (58 prosent), bekymringer og frykt for sikkerhet (76 prosent), og at toppledere er sløve og apatiske (75 prosent).

Norge i front
Norske ledere og deres nordiske kolleger er imidlertid litt mer åpne.

Andelen norske brukere av nettverket Linkedin er på hele 70 prosent, i forhold til et snitt på 38 prosent i resten av verden. I tillegg er norske bedrifter nærmere å ha en strategi for å ta i bruk sosiale medier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.