Det gikk troll i tittelord da danske Miso Film allierte seg med Netflix i fjor. Snart sto prestisje-co-produksjonen mellom dem i fare for å drukne.
– Selv om vi kan flire av det nå, skjønte vi at innspillingssommeren var den fuktigste Danmark hadde opplevd siden 1978, forteller manusforfatter Jannik Tai Mosholt (40), hittil mest kjent for bidragene sine til kultfenomenet «Broen».
Fakta: «The Rain»
Dansk science fiction fra 2018.
Serieskapere: Jannik Tai Mosholt, Esben Toft Jacobsen, Christian Potalivo
I rollene: Alba August, Lucas Lynggaard Tønnesen, Mikkel Boe Følsgaard, Lars Simonsen, m.fl.
Premiere: 4. mai
– Det fosset ned så å si fortløpende. Heldigvis fant vi en måte å jobbe rundt det på, og utnytte det til vår fordel, rapporterer han videre.
Post-apokalyptisk
Der stopper imidlertid realismen. «The Rain» er satt i et sci-fi-univers hvor virusinnholdig regn har vasket bort nesten alt menneskelig liv. Vi møter det unge søskenparet (legg særlig merke til Alba August, datter av Bille og Pernilla) som drister seg fra tilfluktsstedet sitt på jakt etter artsfrender og svar etter år under jorden.
Ifølge Mosholt står serien – som også frister med gamle kinokjenninger som Iben Hjejle og Johannes Kuhnke i rollene – brukbart tematisk til den storpolitiske krisevåren 2018.
– Den postapokalyptiske sjangeren har alltid hatt ben å gå på i perioder med høy grad av frykt og usikkerhet, observerer han.
– Og fordi vi tilsynelatende befinner oss i en sånn i øyeblikket, toppet med all denne informasjonen som bare øker angsten og tvilen, blir det ekstra interessant å utforske en slik historie.
Filosofisk
– Hvor mye av kontrollen lot amerikanerne dere beholde?
– Jeg følte vi hadde kreativ styring som normalt. Men i all hovedsak har dette vært et samarbeid, noe jeg er uforbeholden tilhenger av. Det inspirerer deg til å ta sjanser og prøve ting du ellers neppe ville gjort.
– Netflix-flatene flommer formelig over: Hvorfor, bortsett fra av ren regionpatriotisme, skal vi prioritere «The Rain»?
– Fordi det i bunn og grunn er en story om håp – og om å finne deg selv igjen når rammene rundt deg endres radikalt. Det ligger noe filosofisk i det, parerer Mosholt.
– I tillegg ville det jo vært fint om publikum synes den er like spennende og morsom og «thrillersk» som vi liker å tro.
* (Vilkår)