Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
For fall. Jihadister krasjet kaprede fly inn i World Trade Center-skyskraperne 11. september 2001.

For fall. Jihadister krasjet kaprede fly inn i World Trade Center-skyskraperne 11. september 2001.

Ny serie om 9/11: Timingen for å fortelle den er perfekt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Den nye generasjonen var enten ikke født eller for fersk til å huske.

Britisk-paraguayanske Daniel Bogado (40) har regissert «9/11: One Day in America», som skildrer 2001-terroren i seks episoders detaljrikdom. Serien følger angrepene fra 11. september gjennom arkivopptak, øyenvitner og overlevende. Noe av hensikten er å utdanne unge.

– Den nye generasjonen var enten ikke født eller for fersk til å huske. Når jeg sjekker blant yngre, forbauser det meg hvor lite de vet, sier Bogado, mannen bak Netflix-slageren «Killer Ratings».

– En «11. september»-museumsansatt som figurerer i serien, forteller meg at gjester kommer bort til ham, peker mot Freedom Tower og spør: «Var det der folk hoppet fra?»

Fakta: «9/11: One Day in America»

Amerikansk dokumentarserie i seks avsnitt.

Regi: Daniel Bogado.

Premiere på National Geographic 29. august.

Saumfarte arkivet. Utfordringen var å veve ukjente og «ikoniske» delhistorier sammen, ifølge regissør Daniel Bogado.

Saumfarte arkivet. Utfordringen var å veve ukjente og «ikoniske» delhistorier sammen, ifølge regissør Daniel Bogado.

Passe perspektiv

Serien styrker relevansen gjennom sensommerens utvikling i Afghanistan. Den vestlige militæroperasjonen i landet fulgte av at jihadister drepte 3000 mennesker i New York og Washington høsten for 20 år siden.

– Nok en gang sitter vi limt til tv-apparatene våre, konstaterer Bogado – som har hentet inspirasjon fra BBC-dokumentaren «The World at War».

Det gjelder ikke minst timingmessig. Sistnevnte analyserte annen verdenskrig med 1960-tallsperspektiv.

– To tiår er et veldig interessant stykke tid. Det er nok til at verden evner å reflektere over og prosessere ting, samtidig som mange involverte stadig er operative. For øvrig kan nesten enhver senere story, særlig i USA, kobles til det aktuelle øyeblikket. Det forandret alt.

«Ground Zero». New York-brannvesenets redningsarbeid etter terrorangrepet står sentralt i «9/11: One Day in America».

«Ground Zero». New York-brannvesenets redningsarbeid etter terrorangrepet står sentralt i «9/11: One Day in America».

Fellesmenneskelig

Bogado har hatt National Geographic-muskler til rådighet for å innhente arkivstoff. Utfordringen, sier han, var å veve alle delhistoriene sammen: både de «ikoniske» og de ukjente.

– Gull var å finne noen som hadde filmet hendelsene, men puttet materialet i en skuff. De fleste ga eller solgte det til mediene, siden det var klodens største nyhetssak. Men noen beholdt det, og dem fikk vi sporet opp.

– Hvor fordelaktig var det å tilnærme seg prosjektet med utlendingens blikk?

– Jeg vet ikke, for det var en global begivenhet. Hele verden stoppet den dagen. Også paraguayanere døde – og flere briter enn i noe annet terrorangrep, påpeker Bogado.

– Og det overgripende temaet her er felles menneskelighet. Det handler om menneskene som befant seg i denne forferdelige situasjonen, og hvordan de reagerte – om å plassere publikum i deres sko og oppleve den fra deres synsvinkel.

Les også: Klar for dommedag

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.