Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Mønster på suksess

Tekst
Foto: Sigurd Fandango

Foto: Sigurd Fandango

Garnbutikkene har merket interessen lenge. Bøker med oppskrifter på strikkekofter har ligget høyt på bestselgerlistene. De store garnprodusentene har lett i arkivene og gitt ut nye oppskriftshefter med gamle, tradisjonelle kofter.

– De fleste har et forhold til kofter, ofte familierelatert. De har hatt dem på da de var små og har svart-hvitt-bilder av familien med kofter, sier Liv Sandvik Jakobsen.

Sammen med danske Lene Holme Samsøe har hun ­laget «Kofteboken», som har solgt 14.000 eksemplarer. Sandvik Jakobsen reiser for tiden rundt og holder foredrag om «Den store koftejakten», forløperen til boken, hvor hun gjennom sin blogg og via Facebook jaktet på gamle norske kofter. «Koftegruppen» på Facebook har nå 36.700 medlemmer.

– For oss som har strikket i mange år, har det alltid vært aktuelt å strikke kofter. Men trenden med second hand og vintage har gjort at interessen har nådd ­bredere nå, sier strikkedesigner Kristin Wiola Ødegård. Hennes enkle kofteoppskrifter er blitt populære. Ødegård jobber også i garnbutikken Tjorven i Oslo. Der kommer kunder gjerne inn med møllspiste kofter fra besteforeldrene og spør om hjelp til å reparere de.

– Før hang de på hytta og ble brukt når du frøs. Nå bruker man kofter til jeans og skinnjakke, sier hun.

For samtidig som håndarbeidsentusiastene sitter hjemme og strikker, har de som er mer opptatt av trender enn tråd også trykket koftene til sine bryst.

– De har absolutt vært veldig populære i vinter. Det er et veldig sikkert plagg, sier Line Jorddal, butikksjef hos Fretex på Grünerløkka.

Gamle, håndstrikkede strikkejakker passer godt inn i bildet for dem som er opptatt av ekte håndverk, økologi, bærekraft og miljø. Internasjonalt er magasinet Kinfolk målbærer for den trenden, med artikler om kreativitet og matkultur i duse farger.

I Norge jobber Food Studio for en mer bærekraftig matkultur, blant annet gjennom workshops og middager. Der er det tett mellom koftene.

Da Food Studio ble startet for snart fire år siden ble koftene bevisst brukt som et visuelt element for å underbygge verdigrunnlaget, forteller grunnlegger Cecilie Dawes.

– Akkurat som med mat har vi mistet forståelsen for arbeidet og ressursene som ligger bak klærne våre, samt hvilken viktig del dette er av vår tradisjon og hvor mye historie det ligger i de lokale variantene, mener hun.

Nylig arrangerte Food Studio en middag i det fri under Melbourne Food and Wine festival. Selv der hang lusekoftene over stolene.

Koftene Food Studio styler og varmer seg med er blitt skaffet med hjelp fra Fretex.

– Vi samlet de inn til et av de første arrangementene for å holde gjestene varme, men siden da har de blitt både vår uniform og favoritt hverdagsplagg. Nå deler vi tilfeldigvis kontorer med Grünerløkka husflidslag, og det er utrolig gøy å se hvor glade de er for at folk har fått ­øynene opp for deres håndverk.


Se også:
PÅ BAR BAKKE: Norske skieldoradoer går en regntung tid i møte. Om få år vil påsken være snøfri flere steder - sjekk om ditt sted får påskesnø!

HELLSTRØMS KLASSIKERE: Bouillabaisse - fiskesuppen som endret verden for Eyvind Hellstrøm.

SIGNATURRETTEN: Oppskriften på vegetarburgeren til Smalhans.

E-KRIM: Glemte du å kjøpe årets påskekrim? Røverromanserien fra Dr. Spruce Books er bare en nedlasting unna.

SEIGVENN: Rockebandet Seigmen feires med fototung biografi.

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.