Mediebyrågruppen nærmer seg tre milliarder kroner i brutto omsetning i Norge.

Det skjer etter kraftig vekst de siste par årene. I 2013 var bruttoomsetningen til sammenligning på to milliarder kroner.

Størst på Google og Facebook

Noe av forklaringen er at Dentsu Aegis, ifølge eget utsagn, er størst på formidling av reklame via Google og Facebook i Norge.

De to amerikanske virksomhetene har de siste årene gjort voldsomt innhugg i norske annonsørers reklamebudsjetter.

TA TESTEN: Er du «Nyhetsunnviker» eller «Nyhetssøker»?

- Virksomheter som lykkes i den digitale økonomien er enten start-ups eller turn-arounds. Det er mye på grunn av investeringer i nye og riktige områder at vi nå kan vise til solide resultater. Det er en linje vi skal fortsette på, sier Paal Fure,  administrerende direktør for Dentsu Aegis i Norge og Norden, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Økning: 21,6 prosent

Fratrukket varekostnadene, ble den reelle byråinntekten fra tjenestene byrågruppen leverte 253 millioner kroner ifjor.

Det er en økning på 21,6 prosent sammenlignet med 2014.

Overgår forventningene

I sin årsberetning skriver styret at «Dentsu Aegis Network Norge AS har avsluttet et regnskapsår som overgår forventningene vi hadde ved inngangen til året.»

I Norden oppgir byrågruppen at samlet bruttoomsetning vil nå 10 milliarder kroner i år.

Formidlingsjobben innbragte konsernsjef Paal Fure nesten 4,3 millioner kroner i lønn og andre godtgjørelser.

«2015 har vært et år med fokus på stabilisering og etablering av nye strukturer etter en periode med rask vekst og høy endringstakt,» skriver styret.

Global størrelse

Dentsu Aegis Network Norge er morselskap for en gruppe byråer som driver med reklameformidling i Norge:

  • Carat
  • Vizeum
  • Isobar
  • iProspect
  • psLive
  • Amnet
  • MKTG

Disse er alle del av den verdensomspennende reklame- og mediebyrå-grupperingen Dentsu Aegis Network.

Dentsu Aegis regnes som en av de fem-seks store gruppene som dominerer den globale reklamebransjen.

Grupperingen har virksomhet i 123 land og 33.000 ansatte, hvorav 102 kvinner og 82 menn i Norge.

LES OGSÅ: Disse styrer reklameindustrien dnPlus

Kontroverser

Bakgrunnen er den stadig mer kompliserte verdikjeden i reklameindustrien.

LES OGSÅ: – En ekstremt korrupt bransje dnPlus

Mange annonsører mistenker at mediebyråene stikker av med stadig større del av omsetningen, blant annet kamuflert som betaling for ulike «verdiøkende» tilleggstjenester.

LES OGSÅ: Nå vil de vite hvor reklamepengene blir av dnPlus

Ikke i Norge

Dentsu Aegis Networks forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen har tidligere uttalt at den norske virkeligheten er ganske annerledes enn beskrivelsene av en internasjonal bransje der digital reklamesvindel florerer.

– I Norge handler vi mest på private dealer og på såkalte «white lists», med nettsteder som vi fysisk går inn og undersøker før vi plasserer kundens annonser der, sier Eide-Fredriksen.

Ruben Søgaard, sjef i mediebyrået Mediacom og styremedlem i Mediebyråforeningen, har også poengtert at forholdene er ganske annerledes i Norge enn i enkelte andre markeder.

– I Norge er det ansvarlige børsnoterte byråer, og ansvarlige medieeiere, som på vegne av annonsørene sørger for en mer oversiktlig og konservativ verdikjede, slik at man unngår det aller meste av kilder til tap, sier Søgaard.

Nærsynt rapport?

Da den amerikanske annonsørforeningen Ana publiserte en rapport som viste at medlemmene opplever store problemer med kickbacks, skjulte rabatter og manglende åpenhet, svarte de amerikanske mediebyråkjempene at rapporten var «nærsynt», og beskyldningene «provoserende» og «grunnløse».

De ba også Ana dokumentere påstandene i rapporten, som bygget på en lang rekke anonyme, personlige intervjuer og annen dokumentasjon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.