Kristin Holth, direktør for Ocean Industries i DNB, Lise Kingo, Executive Director i UN Global Compact, Torger Reve, Head of Center for Maritime Competitiveness fra BI Norwegian Business School. Foto: Anita Arntzen les mer

– Dere er verktøyet for å skape bærekraft

– Finanssektoren er det beste verktøyet vi har. Hvis dere gjør dette til en del av deres agenda, vil vi spre bærekraft til bedrifter over hele verden, sier Lise Kingo, direktør for FNs næringslivsnettverk, Global Compact.

– Finanssektoren er det beste verktøyet vi har. Hvis dere gjør dette til en del av deres agenda, vil vi spre bærekraft til bedrifter over hele verden, sier Lise Kingo, direktør for FNs næringslivsnettverk, Global Compact.

Kingo står på scenen på DNB Nxt under Nor-shipping, kun få timer etter at hun la frem den viktige rapporten om hvordan havet må bidra for å oppfylle FNs klimamål.

Vertinne er DNBs havdronning Kristin Holth. Hun har invitert danske Kingo og BI-professor Torger Reve til å diskutere hva næringslivet må gjøre.

– Finansnæringen er også ideell organisator av innovasjonsøkosystemene. De bidrar gjennom arenaer som DNB Nxt til å knytte kontakt mellom entreprenørene, investorene og resten av næringslivet, sier Reve.

Norges plattform i utlandet

Kristin Holth er en av de fremste nestorene i den norske- og internasjonale havnæringen. Hun er levende opptatt av at Havet er Norges plattform mot utlandet.

Les også: Dør havet er det ingen av oss som lykkes

Som leder for DNBs storsatsing Ocean går hun i bresjen for å stille krav til bærekraft i havnæringene.

– Havet er en del av kjernen for DNB. Her har Norge hele clusteret av virksomheter. Her har vi en viktig stemme, poengterer Holth.

Det er bakteppet for at DNB og Holth har spilt en aktiv rolle i formingen av UN Global Compact. Under Nor-shipping gir DNB scene til både havgründere og etablerte selskaper:

  • Massterly – er et samarbeid mellom Kongsberggruppen og Wilhelmsen som senker kostnadene til transport ved hjelp av autonom skipsfart.
  • VesselAdmin – en digital løsning for å hyre inn skip.

Næringslivet er nøkkelen

I FN-rapporten og blant de tre paneldeltagerne er det enstemmighet om at næringslivet er nøkkelen til å skape mer bærekraft.

Holth henter støtte fra den amerikanske nobelprisvinneren Paul Romer, som hun møtte tidligere på dagen.

– Romer pekte på tre disruptive krefter som treffer verden i dag: Handelskrigen, de uregulerte nettplattformene og miljøet, der myndighetene ikke lykkes med å skape handling, oppsummerer Holth.

Ocean-sjef i DNB, Kristin Holth, i samtale med Torger Reve i BI.
Ocean-sjef i DNB, Kristin Holth, i samtale med Torger Reve i BI. Foto: Anita Arntzen

Reve støtter synspunktet.

– Hvis myndighetene skal løse dette på egenhånd, vil det ta en evighet. Derfor blir næringslivet løsningen og innovasjonsnettverk avgjørende, sier Reve.

Kingo er optimistisk på næringslivets vegne. Men det krever at initiativet spres over hele verden.

– Bærekraft må bli «mainstream». Det fungerer ikke om det er noe som kun opptar de 15.000 mest opplyste selskapene i verden. I Kina alene er det 110 millioner selskaper, poengterer Kingo.

Hun er overbevist om at det nå skjer – og at vi har noe å lære av hverandre.

– Halvparten av deltagerne i UN Global Compact er nå fra den sørlige halvkule. Vi ser at de er flinkere til å finne naturlige måter å integrere bærekraft og sosial ansvarlighet inn mot sitt lokalsamfunn, sier Kingo.

Før Nor-shipping startet møttes et knippe norske havtopper til oppvarmingsrunde i regi av DNs Havet-prosjekt.

Les artikkel og se video her: Vi kan bidra til å løfte hele den globale bransjen

Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.

Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.