– Realiteten er at hvis man fjerner avgiftsfritaket for elbiler i dag, vil nesten ingen komme til å kjøpe elbil. Folk kommer til å slutte å kjøpe Nissan Leaf hvis den går opp 40 eller 50 prosent i pris, sier Raja til NTB.
Bilen er den mest solgte elbilen i Norge.
Regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF satte i fjor høst ned et utvalg som skal snekre sammen et opplegg for bilavgifter, som ble en vrien sak i budsjettforhandlingene.
– Vi forhandler om dette nå. Vårt utgangspunkt er at de aller, aller fleste fordelene skal bevares og fortsette, sier Raja.
Han åpner likevel for at elbiler kan få høyere veiavgift enn i dag, og at kommunene selv skal kunne begrense elbil-trafikken i kollektivfelt på strekninger hvor elbilene lager kø.
– Feil å konkludere
Raja tok opp elbil-politikken i Stortingets muntlige spørretime onsdag.
– Står statsråden ved sine tidligere løfter om at fordelene ved elbiler skal videreføres til 2017? spurte Raja.
I sitt svar viste Solvik-Olsen til regjeringens satsing på bymiljøavtaler, jernbane og kollektivtilbud.
– Når det gjelder elbil-politikken, er klimaforliket veldig tydelig. De fordelene som gjelder nå, skal vare til det er 50.000 biler på veiene. Det nærmer vi oss nå kraftig, sa han, og la til:
– Det vil være feil av meg nå å forskuttere hva forhandlingene som skjer mellom partiene på Stortinget, skal ende opp i.
50.000 biler
Trolig vil det rulle 50.000 elbiler på norske veier allerede før sommeren.
– Det er ikke et endelig mål. Kanskje neste delmål bør være 200.000 biler, sier Raja.
Solvik-Olsen åpner for at noen av dagens fordeler videreføres fram mot valget.
– For meg ville det vært rart om en kuttet alle fordeler. Det er det vi må diskutere. Hvilke fordeler er i dag relevante, og hvilke har motstridende effekt, sier han til NTB.
– Vi får mange henvendelser fra kollektivreisende som sier at elbil-tettheten på noen strekninger er så stor at det er problem for kollektivtrafikken, forklarer Solvik-Olsen.
Lavutslippssoner
Elbil-revolusjonen har gitt bedre luftkvalitet i norske byer de siste årene, men SV krevde i Stortingets muntlige spørretime svar på hva regjeringen gjør med problemet. Partiet understreket at dårlig luft fører til store lidelser og mange dødsfall i norske storbyer.
SV viste også til at Høyre og Frp i Stortinget har stemt imot forslag om å begrense bilbruk, miljødifferensierte bompenger, flere kollektivfelt og økte avgifter på fossil fyring for å bedre luftkvaliteten.
Miljøminister Tine Sundtoft (H) sier regjeringen nå gir kommunene flere virkemidler.
– Samferdselsdepartementet vil iverksette et lovarbeid slik at det etableres lavutslippssoner i kommuner som ønsker det, forklarte Sundtoft.
Miljøorganisasjonen Zero kaller lavutslippssoner et viktig virkemiddel for lokal klimapolitikk.
– Dette er både viktig for å redusere lokale utslipp og forurensning i store byer som Bergen og Oslo, men også et avgjørende nasjonalt tiltak for klima, sier rådgiver Ingvild Kilen Rørholt.
Les også:
Folket vil beholde elbilfordelene
Varsler slutt på «rekkevidde-angsten»
Tar med TV-team til norske veier
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.