Bilprodusenten Nissan følger spent med på de borgerlige partienes forhandling om fremtidens norske bilavgifter.

Norge er sammen med vestkysten av USA og Japan av de viktigste markedene for den japanske bilprodusentens elbiler. I Europa selges nå en tredel av alle elbiler i Norge, viste .

- Markeder som går foran er viktig fordi de viser vei for andre. Land i Europa ser på magien som har skjedd i Norge og lurer på hvordan de skal klare det samme, sier Europa-direktør for Nissans nullutslippssatsing, Olivier Paturet til DN.

I disse dager pågår forhandingene om fremtidens bilavgifter i Norge. Med Venstre og Fremskrittspartiets svært ulike standpunkter i saken, ble forhandlingene utsatt fra statsbudsjettforhandlingene i høst, til revidert budsjett som leveres i vårsesjonen.

Samtidig nås en milepæl i elbilpolitikken, som åpner opp for endringer i elbilfordelene. Klimaforliket fredet elbilfordelene inntil det var solgt 50.000 biler, eller til 2017. Målet om 50.000 biler nås allerede rundt påske. Selv om regjeringen har gått langt i å love at fordelene videreføres, spekuleres det i om ting som fri tilgang til kollektivfeltet, gratis bomveipassering og gratis ferje kan forsvinne.

- Veldig synd

Franske Paturet setter sin lit til norske politikeres forståelse av signaleffekten det vil gi om Norge gir opp elbil-virkemidlene.

- Hvis Norge gir opp incentivene vil alle spørre seg hva som gikk galt. Det er jo ikke slik at Norge går tom for penger, som Hellas, så da må det være en annen grunn til å gi opp incentivene. Og de vil tenke seg om to ganger før de prøver det samme. Det vil være et veldig dårlig budskap til resten av verden, og et budskap som strider mot trenden i samtiden. Men jeg kan ikke se for meg at dette skjer, sier han.

Han avviser bestemt at jobben er gjort for Norge med 50.000 solgte elbiler.

- Dette er bare starten. Vi ser dette som første siden av boken. Man vil nå en milepæl denne eller neste uke, men det er ennå svært langt fra det langsiktige målet, som er nullutslipp. Målet er nå å klare utslippskuttmålene for 2030, og da må man fortsatt ha incentiver, sier han.

Han mener elbilfordelen kan deles inn i to grupper.

- Det er de som fremkaller et smil hver eneste dag - som å passere gratis i bomringen eller parkere uten å betale. Og så er det engangseffektene man har ved kjøp av bilen.

- Hva mener dere skjer dersom man kutter alle fordeler?

- Da vil færre kjøpe elbil, og det vil være veldig synd etter all jobben som er langt ned og alle investeringene som er gjort. Vår oppfatning er at mange kjøper elbil fordi det gir økonomisk gevinst i dag, sier han.

For Norge mener han det må sees på som en god investering, ikke en utgift, ettersom utslippene faller, og luftkvaliteten bedres.

Sightseeing

At europeiske land virkelig ser til Norge, mener han å kunne bevise.

- Vi arrangerer stadig vekk turer til Norge med folk som lurer på hva som skjer her. Vi viser dem elbilene i Oslo, Bergen og Trondheim. De kommer med TV-team og stiller spørsmål om hva som skal til for å kopiere suksessen, sier han.

Kampen om elbilfordelene går høyt. I dag møtes Transportøkonomisk institutt, økonomer, NAF og flere av politikerne fra gruppen som er nedsatt for å komme til enighet om bilavgiftene på seminar i regi av miljøstiftelsen Zero og NAF. DN er til stede og følger debatten videre.

I forrige uke sa Tine Sundtoft at hun ikke vil forskuttere forhandlingene, men at utslippene på veiene må ned:

- Nå har vi lansert mål for 2030 der transport er en av fem satsingsområder. Vi må få ned utslippene fra transport og derfor har vi nå denne helhetlige gjennomgangen av avgiftene, sa hun.

Les mer:

Vil kaste om på bilavgiftene dnPlus  (krever innlogging)

Elbilsalget fortsetter å øke

Varsler slutt på «rekkevidde-angsten»

SV freder Tesla-privilegier

Audis nye elbil kan kjøre 450 km

Flere elbiler skal utfordre Tesla

- Apple-bil i 2020

Sjokk for svenske elbil-eiere

Rekord for lavutslippsbiler

Neste år skal det plugges dnPlus  (krever innlogging)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.