- Hvis det er sånn at man gjør en redaksjonell utvelgelse uten å flagge at det skjer, eller hvordan det skjer, vil det være å føre brukerne bak lyset, sier Bjørn Wisted, fagsjef for næringspolitikk i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Bakgrunnen er flere saker publisert av det amerikanske nettstedet Gizmodo de siste dagene.

LES OGSÅ: Samler seg mot Google og Facebook dnPlus

Der hevdes det at utvalget av saker i en seksjon for populære nyheter på Facebook- såkalte «Trending Topics» - styres av mer enn nettsamfunnets datamaskiner og en kjølig opptelling av hva som deles og kommenteres mest blant Facebooks 167 millioner amerikanske brukere.

«Trending Topics» er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.

CPAC, Mitt Romney og Rand Paul

Blant saker som ifølge Gizmodos kilder ikke har sluppet til, til tross for at de trendet blant Facebooks brukere, er saker om CPAC (Conservative Political Action Conference) og republikanske politikere som Mitt Romney og Rand Paul.

Det samme skal ha skjedd med populære saker fra høyreorienterte eller konservative nettsteder som Breitbart, Washington Examiner og Newsmax som ble mye delt.

Selv om delingen var så omfattende at Facebooks algoritme burde plukket opp sakene, ble de - fortsatt ifølge Gizmodo - ikke inkludert blant de andre «Trending Topics»-sakene før mainstream-medier som New York Times, BBC eller CNN hadde dekket de samme sakene.

LES OGSÅ: VG vil ta mer betalt digitalt dnPlus

Gizmodos saker er basert på samtaler med en rekke såkalte kuratorer i en gruppe av unge journalister som er hyret inn av Facebook via en underleverandør.

Kildene er anonyme, og skal ifølge Gizmodo også ha fått beskjed fra Facebook at de ikke kunne sette erfaringen fra Facebooks «nyhetsrom» på cv'ene sine.

Avviser påstandene

Peter Münster er kommunikasjonssjef for Facebook i Norden.

- Vi har ingen opplysninger om hvorvidt «Trending Topics» kommer til Norge, skriver han i en epost.

DN spurte Münster hvordan Facebook velger ut saker til «Trending Topics» og hvordan han reagerer på at MBL mener det vil være å føre brukerne bak lyset om man foretar en redaksjonell utvelgelse uten å være åpen om det.

Münster svarer ved å henvise til et Facebook-innlegg av «Trending Topics»-sjef Tom Stocky.

Der avviser Stocky påstanden om at selskapet har brukt menneskelige redaktører eller journalister til å undertrykke saker som understøtter konservative synspunkter blant «trending news».

I innlegget hevder han videre at kuratorene følger strenge retningslinjer, som blant annet forbyr undertrykking av spesielle politiske perspektiver.

LES OGSÅ: Vurderer søksmål mot Nettavisen dnPlus

Stocky benekter også at det redaksjonelle teamet til Facebook løfter ønskede saker inn i «Trending Topics» - selv om de ikke trender blant brukerne.

Facebook er tidligere blitt beskyldt for å gjøre dette med Black Lives Matter-bevegelsen.

Mediebedrifter og etikk

I Norge er de fleste mediebedrifter som har en redaktør og en redaksjon, og som opererer etter redaktørplakaten, medlem av Mediebedriftenes Landsforening.

- Da ligger det implisitt at man følger det etiske regelverket pressen selv har etablert, altså Vær varsom- plakaten og selvdømmeordningen, sier Bjørn Wisted i MBL.

- Hva tenker dere hvis det nå viser seg at Facebook foretar redaksjonell utvelgelse av innhold?

- I den grad man gjør det, bør det skje i full åpenhet slik det skjer i andre mediebedrifter. Både New York Times og Dagens Næringsliv har en redaksjonell linje som det er åpenhet om. Dersom man gjør et redaksjonelt utvalg, bør kriteriene være åpne, for eksempel ved at man flagger en redaksjonell linje, mener Wisted.

LES OGSÅ: Googler seg bort fra avisannonser dnPlus

- Er det aktuelt for MBL å ta opp Facebook som medlem?

- Dersom FB etablerer deg med en redaksjon og en redaktør i tråd med de betingelsene som er nevnt, vil de kunne bli medlem. Hver enkelt bedrift må avgjøre om de synes fordelene ved å være medlem er store nok. Et av våre mål er å være den største og viktigste organisasjonen for denne type bedrifter, så vi tar gjerne i mot flere medlemmer, sier Wisted.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

LES OGSÅ:

Vil ha norsk alternativ til Facebook dnPlus  

Google og Facebook gir nordiske kulturministre hodepine

Her er knappen som truer Finn.no

Se på DNtv:

Tårer i øyekroken da Oslos siste videosjappe kom til «the end»
DN møtte triste eiere og kunder på Video Nova på Majorstuen på butikkens siste dag: - En æra er forbi.
02:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.