– Vi kaller 2014 for rekordenes år. Norge har aldri stått sterkere som sjømatnasjon. Vi har økt omsetning i mange nye markeder, og selger nå sjømat til over 140 land, sier kommunikasjonssjef Geir Bakkevold i Norges Sjømatråd.
På en pressekonferanse i formiddag overleverte Norges Sjømatråd tallene for norsk fiskeeksport i 2014 til fiskeriminister Elisabeth Aspaker. Selv om Norge etter sanksjonene mot Russland mistet tilgangen til sitt største enkeltmarked i august i fjor, ble likevel 2014 et svært godt år for norske fiskeselgere.
– Dette året har vist at Norges fiskerinæring er svært omstillingsdyktig, snur seg raskt og ikke lenger er avhengig av enkeltmarkeder. Norges fortrinn er at vi, i motsetning til andre land, har bygget opp en sterk og unik posisjon for norsk sjømat i mange land og verdensdeler, sier Bakkevold.
Nye rekorder
I 2014 sprengte norske fiskeselgere flere rekorder.
- Nye rekorder i salg av laks, torsk, klippfisk og makrell.
- 143 land kjøper norsk sjømat, og 18 land kjøper norsk fisk for over en milliard i året.
- 85 land kjøpte norsk torsk, mot 60 land for ett år siden.
- Under årets skreisesong økte salget med 60 prosent.
Omsetningen av oppdrettsfisk står nå for to tredeler av eksportverdien og er mer enn dobbel så høy som fra vanlig fiske: 46, 3 milliarder fra oppdrettsfisk og 22,5 milliarder fra fiskeriene. Samtidig har salget av «vill» fisk hatt sitt beste år på lenge.
- Vi har aldri produsert mer ferdig klippfisk i Norge enn i 2014, og det gir mange arbeidsplasser langs kysten, sier Bakkevold. Verdien av klippfisk og saltfisk var på over 5 milliarder kroner i året, opp 18 prosent.
Torsken tar bølgen
- Torsken har blitt en global vare. De lave torskeprisene har gitt innpass i nye markeder, og etterspørselen øker selv om torskeprisene nå går oppover, sier Bakkevold. Verdien av torskefisk var på 12 milliarder i 2014, opp 20 prosent.
– Markedet på torsk ble utvidet kraftig i fjor, sier administrerende direktør Steinar Eliassen i fiskeriselskapet Norfra i Tromsø. De selger fersk og salt torsk og annen «hvitfisk», og økte omsetningen med 27 prosent i fjor, fra 290 til 370 millioner kroner. Økningen i inntekter skyldes både høyere priser og økt volum.
– Markedet for fersk torsk er utrolig godt. Norge har solgt torsk på billigsalg de siste årene og har slik utvidet markedet. Selv om det har kosta, så kan alle i næringa nå nyte godt av denne markedsbyggingen, sier Eliassen.
Tror på kraftig vekst
Eksporten av fisk til Kina økte kraftig i fjor og landet har blitt Norges sjette største enkeltmarked, tross Norges dårlige forhold til supermakten. Årsaken er blant annet økt eksport av torsk som videreforedles av kinesiske fiskeribedrifter i Quingdao og Dalian, før fisken selges videre på verdensmarkedet.
– Fisk er definitivt en av Norges gullgruver, og verdien vil fortsette å øke i årene fremover. Vi tror 2015 blir et meget godt år for norske fiskerinæring. Det er høy etterspørsel etter laks i år og årene fremover, sier Bakkevold. Sjømatrådet vil i årene framover blant annet satse på økt eksport av torsk til Kina og laks til andre markeder i Asia, der flertallet av verdens middelklasse bor om ti-femten år.
Også Eliassen tror på enda bedre resultater i 2015.
– Vi tror vår omsetning vil øke i verdi i år, selv om vi kanskje vil selge mindre fisk. Prisene er høyere i år, men torskekvotene er mindre, så det kan bli hard kamp blant kjøperne om å få tak i nok fisk, sier Eliassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.