Fremtiden til de fysiske butikkene var en av de store snakkisene under onsdagens Handelskonferanse i regi av Virke. Selv om de fleste kjedene har en netthandelstrategi, kan store verdier fordufte for kjeder som ikke klarer å henge med i den nye digitale revolusjonen.

Fortsatt tilbyr bare 61 prosent av kjedene netthandel, ifølge tall fra Virke.

Mediebransjen har allerede fått en nesestyver med gamle forretningsmodeller og inntektsfall. Andre bransjer kan stå for tur.

Helt nye spillere, forretningsområder og bransjer kan fortsatt bli konsekvensen av digitaliseringen, ifølge Preben Carlsen som er sjef for kommunikasjonsbyrået Trigger

– Det gjelder å bruke en tidlig kriseerkjennelse. Jeg pusher angst inn i folka mine. Hvis man ikke frykter, så er man naiv, sier Carlsen.

Han hevder at flere bransjer fortsatt ikke ser alvoret.

– Det virker å være et udødelighetssyndrom. Det er en fordel å starte før det gjør vondt, sier Carlsen.

Ødeleggende teknologi

Den amerikanske teknologieksperten James McQuivey satte tonen under konferansen med temaet «Digital disruption». Han bruker forhåndssalget på Tesla 3 som et eksempel på hvordan nye kundevaner kan snu hele bransjer på hodet.

– Det er absurd hvordan det er mulig å selge 400.000 biler av en modell som ennå ikke er laget.

Les også: – Litt rart og hinsides å bestille en bil jeg aldri har sett eller vet hva koster

Han ser bare ett alternativ uansett bransje.

– Digitalt er ordet for hvordan man skal delta, sier McQuivey som tar til orde for en mobil-først-strategi.

En fremtidsrettet og digital måte å jobbe med kundeoppfølging, tror han vil drive inntektene opp.

– Hvis vi gir kundene det de vil ha, så vil de belønne oss.

Færre butikker

Mange norske kjeder står nå overfor vanskelige veivalg og mulitikanalstrategier der det handler om å kombinere fysiske butikker med ulike former for netthandel.

– Mange sitter i strategidiskusjoner og lurer på hvordan de skal satse på nett, sier Johanne Kjuus som er Virkes fagsjef for handel.

Virkes fagsjef for handel Johanne Kjuus og Geir Sveva, sjef for Visma Retail, under onsdagens handelskonferanse. Foto: Aleksander Nordahl
Virkes fagsjef for handel Johanne Kjuus og Geir Sveva, sjef for Visma Retail, under onsdagens handelskonferanse. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
 

Hun tror mange av de etablerte kjedene nå vurderer samarbeidsformer og om de skal kaste seg på modeller som Elkjøp og Kompletts planlagte markedsplasser der eksterne partnere inviteres inn i nettbutikken for å gi bredde.

– Det kan bli færre butikker og en annen type handel. Butikkene får mindre kundetrafikk og blir mer som showrooms, sier Kjuus.

Nå er det en ny gruppe som vil styre handlemønsteret fremover: Personer født etter 1980 vil endre spillereglene for norsk handel, sier Gisle Sveva som er sjef for Visma Retail.

– Over halvparten av forbrukerne under 45 år forventer at en fysisk butikk også har en nettbutikk, og at norsk handel skal være der kunden er, sier Johanne Kjuus i Virke.

Les også:

Flytter bilbutikken til kjøpesenteret dnPlus (DN+)

Handelsvekst i boks dnPlus

Denne kjeden vokser lynraskt på dansk design

 

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Anbefalt av DNtv:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.