På kontorpulten hos Q-Meieriene står to ulike typer begre. Det ene er begeret til meieriets egen Skyr, det andre huser Fjordlands Yoplait Double 0%, som kom i ny pakning 1. mai. Lanseringen falt ikke i smak hos Q-Meieriene, som har beskyttet Skyr-navnet og designen, men ikke selve begeret. Meieriaktøren mener imidlertid å kunne bevise at Fjordland har brutt bestemmelsene om etterligning og god forretningsskikk i markedsføringsloven.

– Vi har lagt ned en unik egeninnsats for å få frem Skyr og dette begeret, og har klart å skaffe oss en posisjon i markedet. Så kopierer Fjordland oss og lanserer en åpenbar dobbeltgjenger. Forvekslingsfaren er stor, og dette er grådig kjipt, sier sjef for Q-Meieriene, Bent Myrdahl.

– Tine-eide Fjordland snylter på det vi har gjort. Det de har gjort er som om noen tar Zalo-flaska og fyller det med et annet oppvaskmiddel, sier styreleder for Q-Meieriene, og sjef for Q-Meieriene-eier Kavli Norge, Karl Johan Ingvaldsen.

Han undertegnet før helgen søksmålet mot Fjordland, om de ikke stopper salget av Yoplait Double 0% umiddelbart, i dagens pakninger.

– På skolen kalte vi det Fjordland gjør for juks, og juks førte til stryk. Det handler ikke bare om jus og etikk. Det handler også om hva man kan forvente av en aktør som Tine, sier Ingvaldsen.

Snylter ikke

Sjef for Fjordland, André Gobel, avviser kontant påstandene om å ha snyltet på konkurrenten.

– Det er utrolig trist at Q-Meieriene ønsker å gå til retten med denne saken. Vi har ikke vært i nærheten av å kopiere Q-Meieriene, sier Gobel.

– Du mener begrene ikke ligner?

UENIG. – Vi har ikke kopiert Q-Meieriene, sier Fjordland-sjef André Gobel.
UENIG. – Vi har ikke kopiert Q-Meieriene, sier Fjordland-sjef André Gobel.
– Mange yoghurtbegre er i dag mer eller mindre like, gjerne med musli på toppen, Det samme gjelder rømmebeger, hvor Q-Meieriene lanserte ett som var veldig likt Tines. Buet form er dessuten ikke original i meierihyllen, den er tvert om mye brukt på lettprodukter i Europa. Vi har ikke kopiert Skyr på noe vis, og påstanden er helt urimelig. sier Gobel.

Fjordlands Yoplait Double 0% har vært på markedet lenger enn Skyr, men den nye pakningen gjorde at yoghurten ble advokatmat, og flere brev har gått mellom Q-Meierienes advokat, Kristin Kjærheim Astrup i Zacco og partner i Advokatfirmaet Grette, Ida Gjessing, som representerer Fjordland.

Truet

Advokater og brev har ikke løst opp i uenigheten, og nå går det mot rettssak. Inntil endelig avgjørelse er klar har Q-Meieriene bedt retten om en umiddelbar midlertidig forføyning som gjør at Fjordland ikke får selge Yoplait Double 0% i dagens pakninger.

– Det er godt mulig Q føler seg truet av oss og derfor har gått til dette skrittet, men salgstallene viser at Skyr fortsetter å vokse, og produktene henvender seg til forskjellige grupper. Skyr er profilert som et proteinrikt mellommåltid, gjerne for folk som trener, mens dobbelnull henvender seg mer til folk som er opptatt av få kalorier. Det er et produkt helt uten sukker. I tillegg er det en vesentlig forskjell på den faste konsistensen. Innholdet ellers er også ulikt. Skyr er karakterisert som et osteprodukt, mens Yoplait Double 0% er en yoghurt, sier Gobel.

Q-Meieriene har lenge kjempet for å få klassifisert Skyr som yoghurt, selv om det inneholder mer melk enn vanlig yoghurt, men har foreløpig ikke lyktes i den kampen.

– Vi har sagt det skal være lettere å kopiere 100-lapper enn Skyr. Et Tine-selskap burde holdt seg for god til å kopiere en mygg som oss, sier Q-sjef Myrdahl.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.