- Indre motivasjon fungerer mye bedre enn ytre motivasjon for å få kunnskapsarbeidere til å prestere best mulig, sier Magnus Mælum Norstrøm, som er lederkonsulent og forfatter av e-boken «Ledermanifestet - fra hender til hjerner».

Og dette burde de vite godt, ifølge Norstrøm.

- Vi har beveget oss fra muskelkraft til hjernekraft. Fra lette, kjedelige, rutinepregede og målbare oppgaver hvor kvantitet var det viktigste, til en hverdag bestående av mer komplekse, udefinerbare og utfordrende oppgaver hvor kvalitet er viktigst. Dette er et hav av forskjell. Likevel leder vi disse hjernene med lederteknologi på samme måte som vi kontrollerer og administrerer hender, sier han til DN.

Indre motivasjon er adferd utført med bakgrunn i indre belønninger som tilfredshet, glede eller mening knyttet til de oppgavene vi utfører.

Ytre motivasjon er adferd hvor drivkraften kommer fra ytre belønninger.

- Klamrer seg til det gamle og trygge

Magnus Mælum Norstrøm sier at ansatte i kunnskapsbedrifter sjelden godt kan måles på verdien de leverer, fordi det som oftest ikke kan telles.

- Ytre motivasjon kan fungere fint hvis man driver med salg, samlebåndsvirksomhet eller har andre kvantifiserbare arbeidsoppgaver. Men i kunnskapsbedrifter er ansatte mer selvstendige og tar egne avgjørelser som påvirker arbeidsdagen. Da blir det feil å måle og kontrollere dem ned til minste detalj, sier han.

- Så hvorfor er det fortsatt mange ledere som driver med kontrollmåling av ansatte?

- Jeg tror hovedgrunnen til at de fortsatt gjør det, er at det så langt ikke har vært nødvendig å gjøre det annerledes. Det er godt nok, på en måte. Men for å motivere ansatte så de overgår forventningene i årene fremover, vil ledere bli tvunget til å tenke nytt. Da kan man ikke lenger klamre seg til det gamle og trygge, sier Magnus Mælum Norstrøm.

Vet ikke hvordan det skal gjøres

Lederekspert Amund Fjeldstad har over 20 års erfaring innen salg, kommunikasjon og ledelse, jobbet tidligere som direktør i det amerikanske konsulentselskapet Gartner hvor han hadde lederansvar for mennesker i over 30 land, og er i dag grunnlegger og leder av Fjeldstad & Partners. Han har også skrevet tre bøker. Fjeldstad tror det er to hovedgrunner til at sjefer ikke gjør det de vet fungerer:

- De vet ikke hvordan de skal gjøre det og de frykter at det vil ta for lang tid, sier Fjeldstad til DN.

Det gamle spørsmålet «Hva motiverer deg?» gir liten effekt. Forståelsen av at mennesker motiveres forskjellig mangler også hos mange, påpeker han.

- Mange bedrifter ber lederne sine «ha fokus på de ansattes indre motivasjon», men gir ikke lederne opplæring i hva dette betyr og hvordan dette gjøres i praksis, sier ledereksperten.

Amund Fjeldstad.
Amund Fjeldstad. (Foto: Gunnar Lier)
 

Han tror også mange sjefer ville ha innsett - hvis de først tok seg tid - at de får igjen i fullt monn ved å fokusere på indre motivasjon.

- 10-20 minutter med god indre motivasjon kan gi en ansatt energi i ukevis, mens en times diskusjon om noe annet kan ta energien ut av den ansatte, sier Fjeldstad.

Han peker på at en diskusjon om arbeidsoppgaver er viktig og selvsagt må gjøres, men fungerer ikke alltid som god motivasjon. Hvorfor arbeidsoppgaven er viktig og hva den kan gi, kan gi mye høyere motivasjon.

- Indre motivasjon er altså ikke nødvendigvis «soft» eller dreier seg om å snakke om «noe personlig», sier han.

Les også: - Aldri vært tøffere å være leder

Dette gjør en sjef til supersjef

Han speed-datet alle sine 157 ansatte - nå skal 1200 DNB-ledere bli «kommunikasjonseksperter»  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.