Den nye pakken ble presentert i etterkant av EU-kommisjonens ukentlige møte onsdag.

I pakken får hvert enkelt medlemsland i EU et eget tall for hvor mye utslippene av klimagasser skal kuttes i ikke-kvotepliktig sektor fram mot 2030, sammenlignet med utslippsnivået i 2005. Kravene til kutt varierer fra 0 til 40 prosent, der de rikeste landene må kutte mest.

Norge skal delta fullt ut i innsatsen sammen med EU, og i forslaget fra EU-kommisjonen legges det opp til at Norge må kutte de samlede utslippene med 40 prosent. Dermed får Norge, sammen med Luxembourg og Sverige, det strengeste kuttkravet.

Utslippene som skal kuttes er fra transport, bygninger, avfall og jordbruk. Norge vil samtidig få samme anledning som EUs medlemsland til å kjøpe kvoter fra andre land som er med i systemet, for å slippe å ta hele kuttet hjemme.

- EU-kommisjonen ber oss i praksis om en storstilt satsing på sykkelveier, kollektivtrafikk og bedre kildesortering. I tillegg må bilbruken kraftig ned. Vi forventer nå å se tidenes miljøbudsjett og en nasjonal transportplan som får oss over fra bilen til sykkel, buss og tog, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, i en pressemelding.

Viktige punkter fra EU-kommisjonens forslag:

  • Norge får klimamål for transport, bygninger, avfall og jordbruk på 40 prosent kutt innen 2030, sammenliknet med 2005.
  • EU-landene kan regne inn 280 millioner tonn fra planting av skog til oppfyllelsen av klimamålene.
  • Ni land (og muligens Norge) kan overføre tilsammen 100 millioner kvoter fra kvotepliktig sektor til ikke-kvotepliktig sektor.

Følg markedene på DN Investor

Les også:

Asia i dag: Økt risiko for bankkrise  

Her går Norges flinkeste studenter

Det er deilig å være pensjonist i Norge  

Polsk milliardær ville etablere selskap på Bouvetøya  

Reagerer på at norske 60-åringer trenger ekstra ferie: Utgått på dato dnPlus  (DN+)

Disse bransjene er på jakt etter flest nye ansatte med høyere utdanning

Gjør drømmeseilas for norske oljepenger  

Anbefalt av DNtv:

Fra 0 til 100 på tre sekunder
Når den raskeste i norsk luftrom skal kåres, flyr basehopperne en kilometer ut fra veggen. Hastigheten kan passere 220 kilometer i timen.
03:06
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

​Offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen til morgenkaffen eller bussturen. Alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.